NRK Meny
Normal

Vuokko slet med å få riktig pensjon i 4 år – nå beklager Nav

I 2013 oppdaget Vuokko Hirvonen pensjonsfeilen og sendte brev til Nav. Brevet fikk hun ikke svar på før et år senere, og måtte kjempe mot systemet med nebber og klør.

Bildemontasje av Vuokko Hirvonen og Kjersti Monland

SKYLDER PÅ Nav: Vuokko (i bakgrunnen) mener Nav må ta på seg ansvaret siden de ikke har klart å få den riktige pensjonen. Kjersti Monland (innfelt) sier de jobber for fullt med å få rettet opp feilene.

Foto: Gorm Kallestad/ TORGEIR VARSI / NTB scanpix/ NRK

– Jeg måtte bruke mye krefter på å samle inn all informasjon fra arbeidsplassen min. Dette tok opp mye av energien min. Jeg mistet både nattesøvnen, jeg gråt og ble sur på grunn av situasjonen.

Hun er finsk statsborger og bor i den finske grensebygden Utsjok. Siden 1990 har hun jobbet ved Samisk Høyskole på norsk side av grensen. Da hun startet ved høyskolen tenkte hun ikke på pensjonen, dette angrer hun på nå.

– Jeg synes Nav behandlet meg som en kasteball. De burde betale erstatning for all den energien jeg har brukt på saken.

Nav innrømmer mangler

Når NRK kontaktet Nav innrømmet de feilen som har oppstått i situasjonen. De legger seg langflate og lover å rette opp i saken.

Kjersti Monland er konstituert som ny arbeids- og velferdsdirektør i Nav.

BEKLAGER: Kjersti Monland sier det er viktig for Nav at hver enkelt person skal få riktig pensjonsgivende inntekt.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– Denne saken har tatt for lang tid, og det beklager vi. Vi er avhengig av å få tilleggsdokumentasjon, og det virker slik at vi kan løse denne konkrete saken og ta tak i de andre sakene, sier Kjersti Monland, ytelsesdirektør i Nav.

Hirvonen på sin side tror skaden allerede har skjedd, og frykter for at andre ikke vil tørre å jobbe på andre siden av grensen på grunn av vanskelighetene flere har møtt.

– Mange som jeg kjenner, sliter med det samme. Jeg tror dette er en systemfeil og føler meg diskriminert av Nav.

Lover bedring

Selv om Hirvonen mener at skaden allerede har skjedd, lover Nav bedring for dem som melder seg til dem med pensjons-problemer.

– Ressursene settes i gang nå. Etter ferien vil dette arbeidet være i full gang, sier Monland.

Hirvonen har klart å rette opp pensjonen sin, men mangler fortsatt fem år. Nå frykter hun at situasjonen som har oppstått skal skape dårligere samarbeid mellom nordiske land.

– De sier at grensene ikke skal hindre oss i å jobbe i andre land, men jeg synes samarbeidet mellom de forskjellige landene er helt fraværende, sier Hirvonen.