Ville ikke erstatte snøskuteren da ulykken skjedde utenfor offentlig løype

Storebrand forsikring ville ikke betale ut forsikring, selv om reindriftssamen mente at han hadde forsikret snøskuteren for bruk i næringen. – Det lønner seg å undersøke hva forsikringen faktisk dekker, sier Mikkel Nils Oskal.

Les saken på samisk

Mikkel Nils Oskal montasje

HEVES OPP I ELVEN: Storebrand har dekket kostnadene da snøskuteren ble hentet opp i elven, men Mikkel Nils Oskal har lenge etterlyst forsikringspengene.

Foto: Privat

Ifølge Mikkel Nils Oskal har han undertegnet en næringsforsikring med Storebrand forsikring, som gir han muligheten til å bruke snøskuteren i reindriftsnæringen.

Det vil si at dersom det skjer en ulykke utenfor offentlig løype, så har han likevel krav på forsikring.

Men da Oskals snøskuteren gikk gjennom isen og den ble ødelagt, og han skulle ta ut forsikring, så avviste Storebrand erstatningskravet til Oskal.

– Dette er ikke rettferdig i det hele tatt, sier Mikkel Nils Oskal fra Kautokeino i Finnmark.

Storebrand snur

Etter at mediene tok kontakt med Storebrand, vil selskapet behandle Oskals forsikringssak på nytt.

Det var iFinnmark avis som først omtalte saken .

Forsikringsselskapet innrømmer at de har gjort en feil da de behandllet saken og vil omgjøre vedtaket.

Selskapet vil med andre ord kompensere tapet av snøskuteren til Oskal, som har en verdi på rundt 130 000 kroner.

Synnøve Hjelle Halkjelsvik

SNUDDE: Storebrand presseansvarlig Synnøve Hjelle Halkjelsvik forklarer at de har feilbehandlet Oskals forsikringssak, og de vil nå betale erstatning for snøskuteren.

Foto: Lise Eide Risanger

– Her har det dessverre skjedd en rutinesvikt fra vår side. Det er riktig at vår privatforsikring ikke dekker slike skader, og avslaget er derfor riktig begrunnet ut fra forsikringsvilkårene, skriver Storebrands presseansvarlig Synnøve Hjelle Halkjelsvik i en e-post til NRK.

Hun opplyser at Storebrand forsikrer ikke snøskutere for næringsvirksomhet, men forklarer at i Oskals tilfelle har det skjedd en glipp i systemet.

– Kunden, som opprinnelig var privatkunde hos oss, har ved en feil fått overført privatforsikringen til sitt firma, og har derfor fått en forsikring som ikke svarer til hans behov. Dette beklager vi, og vi vil derfor behandle saken på nytt og innvilge kunden dekning, sier Synnøve Hjelle Halkjelsvik.

– Den ene skien skar i isen og jeg ble kastet i luften

18. november kjørte Mikkel Nils Oskal rundt reinsdyrflokken sammen med en venn. De var på tur tilbake til gjeterhytta da ulykken skjedde.

Det var bekmørkt, lite snø og hålkeføre i Karasjokelva i nærheten av Anárjohka nasjonalpark ti mil sørøst for Kautokeino tettsted.

Stedet heter Guhkesluoppal. Guhkes betyr lang, og luoppal betyr et lite vann i et elvefar.

– Jeg holdt god fart, men plutselig skar den ene skien i glattisen. Snøskuteren veltet og jeg ble kastet opp i luften. Jeg sklei rundt tre meter på isen og da reiste jeg meg, forteller Oskal.

Snøskuteren sank like etter.

Kompisen, som ventet på ham på andre siden av elva, så hva som skjedde.

– Med forsiktige skritt klarte jeg å komme meg over elva, sier Oskal.

Oskal hadde på seg tjukt med klær og hadde ikke smerter rett etter ulykken.

– Senere har jeg hatt noe smerter i nakken, men ellers gikk det bra.

Kjærestens innlegg på Facebook fikk fart i saken

– Jeg ringte flere ganger til Storebrand og skrev flere e-poster, men jeg klarte ikke å nå frem med forsikringskravet. Jeg var i ferd med å gi opp, sier Mikkel Nils Oskal.

Da tok kjæresten saken i egne hender og postet et innlegg i Facebook.

Facebook melding
Foto: Facebook/Skjermdump
Havarert snøscooter

ØDELAGT SNØSKUTER: Her har bergingsmannskapet transportert Mikkel Nils Oskal sin snøskuter, en Lynx 49 Ranger 2019 modell til Kautokeino tettsted.

Foto: Privat

Straks etter at innlegget ble publisert begynte mediene å ringe.

Storebrand forsikring har vært i kontakt med Mikkel Nils Oskal og gitt beskjed at han får dekt den ødelagte snøskuteren.

Han oppfordrer andre til å sjekke hva slags dekning de har på forsikringen.

– Det lønner seg å undersøke hva forsikringen faktisk dekker, slik at man ikke havner i samme situasjon som meg, avslutter Oskal.

Artikkelen ble justert søndag klokken 1700 etter avklarering om faktiske forhold i saken med Storebrand forsikring.