Etter at det ble kjent at regeringen kutter i rammeoverføringene til Nordland fylkeskommune, har en fylkeskommunal arbeidsgruppe lagt ut et forslag til innsparing i budsjettet. Det går ut på å legge ned hurtigbåtruten mellom Kjeldebotn og Evenes når Hålogalandsbrua står ferdig.
– Jeg likte det heller dårlig at det kom opp, men der skal vi være konstruktive og argumentere for at den ruta bør få bestå, sier ordfører i Tysfjord kommune, Tor Asgeir Johansen.
Vil påvirke innbyggerne og næringslivet
I følge Johansen brukes ruta spesielt mye når innbyggerne på Tysfjords østside skal ut i verden å reise med fly. Pr nå så tar det to og en halv time å kjøre fra Tysfjord til Evenes, og Johansen sier at gevinsten med å benytte broen vil bli minimal for innbyggerne i Tysfjord da en bare vil spare om lag ti minutter og må betale bompenger.
– Det blir en stor merkostnad og mye tid som blir gå bort hvis man da vil fortsette å bruke Evenes.
Johansens ordførerkollega i Ballangen kommune, Per Kristian Arntzen, sa til avisa Fremover at en eventuell nedleggelse vil øke belastningen ved å bo i distriktene.
– For å kunne opprettholde den enorme verdiskapningen vi har langs kysten i nord, er vi helt avhengige av god infrastruktur. Dette er noe næringslivet i regionen har definert også før båtruta ble etablert. Blant annet ble Norcem sine behov vektlagt i den prosessen.
– Det er regjeringens oppgave å sørge for at vi har veier og transportforbindelser som fungerer. Det henger ikke på greip å da legge ned ei båtrute som betyr så mye for denne regionen, sier Arntzen til avisa Fremover.
Vil belyse båtens betydning
– Nå har det seg slik at jeg ikke bare er ordfører, men jeg er også leder av Ofoten regionråd. Så dette er en av de tingene regionen vil slå samlet inn på og argumentere for å få beholde, forteller Johansen til NRK.
Han sier videre at de allerede har gått noen runder med dette, og at etter påske vil de forsøke å få belyst betydningen den båten har.
– Jeg håper det og tror at når man argumenterer inn alle fordeler det er med å ha den båten, og hvor lite kostnader det egentlig er med å ha den. Gevinsten med å ha den er så stor. Så tror jeg at vi skal nok klare å få snudd den saken, avslutter Johansen.