NRK Meny
Normal

Jentene i Biru Baby kan få en del av Facebooks enorme inntekter

TONO jobber for tiden med å få til avtale, som vil sikre låtskrivere en del av inntektene til Facebook. Dette liker jentene i Biru Baby.

Biru Baby under konsert

Biru Baby er kjent for sine spektakulære live-opptredener. Derfor opplever de ofte at konsertene deres strømmes på sosiale medier.

Foto: Johannes Andersen / Pressebilde

– Det syns jeg høres veldig bra ut. Det er egentlig på tide at Facebook tar tak i dette. De er jo blitt en så stor aktør på dette markedet, sier vokalist Hanna Reinsnes Moen i Biru Baby.

Hun utgjør sammen med Ida Iki grunnstammen i bandet. De bruker kunstnernavnene Iki og Hánná.

– Vil sikre økonomien

Kommunikasjonssjef i TONO, Willy Martinsen, sier til NRK at det er viktig sikre en avtale med Facebook så snart som mulig.

– Dette er det desidert viktigste arbeidet vi gjør for tiden. En avtale vil sikre komponister, tekstforfattere til musikkverk og musikkforlag en bedre økonomisk fremtid, sier Martinsen.

Willy Martinsen

Kommunikasjonssjef i TONO, Willy Martinsen, sier at det er særdeles viktig å få i stand en avtale med Facebook.

Foto: Per Otto Oppi Christiansen / Tono

Facebook tjener stort på at du, jeg og alle andre bruker dem. På grunn av alle brukerne og deres aktiviteter kan selskapet selge masse annonser.

I 2015 solgte Facebook annonser globalt for 6,82 milliarder dollar, det vil si cirka 55,8 millirder norske kroner.

– 52 prosent av disse annonseinntektene kommer av at folk strømmer musikk og filmer, legger ut journalistisk innhold eller annet åndsverksmateriale, opplyser Martinsen.

– Det hadde vært fint med en avtale som kan sikre oss inntekter for avspilling av låtene våre, sier Hánná i Biru Baby.

Avtale i havn med YouTube

TONO har allerede en lignende avtale med videostrømmegiganten YouTube. Den ble underskrevet for fem år siden.

Avtalen ble undertegnet i februar og snart kan rettighetshavere få inntekter fra YouTube, opplyste TONO i en pressemelding 1. november 2013.

– Det har vært en vedvarende forhandling, som har gått over flere år, og vi er nå glade for at vi endelig er i mål med alle deler av avtalen. Løsningen trer i kraft fra 1. november, opplyste Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for Online Media i TONO.

Inntektene til rettighetshaverne kommer fra reklame og annonser som legges på utvalgt innhold på YouTubes tjeneste. Disse inntektene vil deretter danne grunnlag for vederlag til rettighetshavere som avregnes via TONO/NCB.

– Bare flott at noen strømmer vår musikk

Det har i det siste vært en del debatt om privatpersoners strømming konserter på sosiale medier.

Dette er blitt aktualisert av at musikkonkurransen Sámi Grand Prix er strømmet direkte på Facebook. Med dette er åndsverkmateriale delt uten artistenes samtykke.

Kommunikasjonssjefen i TONO, Willy Martinsen, opplyser dette er ulovlig.

– For å kunne distribuere andres åndsverk offentlig, så må det innhentes samtykke fra den som eier åndsverket. Man er pliktig til å spørre om artisten, låtskriverne og arrangøren om lov, påpeker Martinsen.

Ánde Somby

Førsteamanuensis Ánde Somby.

Foto: Marie Elise Nystad / NRK

Førsteamanuensis Ánde Somby ved Det juridiske fakultet i Universitetet i Tromsø er sterk og klar på prinsippene her.

– Det at folk har betalt for billetter gir ikke automatisk rett til strømme lyd og bilde fra disse arrangementene, opplyser Somby. Han er selv artist og kunstner.

– Jeg syns i utgangspunktet at det er kjempekult at noen gjør det. Vi spiller musikk først og fremst fordi det er gøy og ikke for pengenes del, innrømmer Hanna Reinsnes Moen.