– Enkelte foreldre ønsker hvite kapper til konfirmantene. De mener at på den måten slipper man å bli vurdert av andre; hvor mye har man pyntet sin konfirmant og hvor mye penger man har brukt.
Det sier menighetsrådets leder Inga Gunhild Buljo Kemi i Kautokeino.
Under et møte for foreldre som har barn i konfirmasjonsalder i Kautokeino, ble kofte- og pengepress diskutert nylig. Det har nemlig utviklet seg til en konkurranse blant enkelte foreldre om hvem som bruker mest penger på å pynte konfirmanten sin – og hvem som slik sett er den fineste konfirmanten.
Enkelte foreldre foreslo å innføre skikken med å konfirmere seg i hvite kapper også i Kautokeino, slik som tradisjonen er i resten av Norge – for å gjemme koftene under like og nøytrale plagg.
– Det ble diskutert fordi en samisk konfirmasjon er svært kostbar, sier Buljo Kemi.
Titallstusen på festklær
Å kle opp en samisk jente til konfirmasjon kan koste foreldre opp mot 50.000 kroner. Å kle opp en gutt er rimeligere, men enkelte foreldre bruker opp mot 30.000 kroner på guttens konfirmasjonskofte og tilbehør.
Det er store summer som foreldrene må ta ansvar for.
– Det er foreldre som har voksenrollen og som må ta ansvar med å begrense pengebruken. Kappebruk er ikke vanlig blant samer og det ødelegger noe av den tradisjonen vi har med å kle oss i kofte og pynte oss, sier leder Inga Gunhild Buljo Kemi i menighetsrådet.
- Les også:
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Menighetsrådsleder Inga Gunhild Buljo Kemi tror ikke at det er en konkurranse blant foreldre og konfirmanter flest om hvem som har pyntet seg mest. Hun understreker at det er også noe som konfirmasjonsundervisningen legger vekt på.
– Vi har fokus på at det er det åndelige som står i sentrum av en konfirmasjon, og ikke all pynten, sier hun.
Meninghetsrådet i Kautokeino har ikke gått inn for tvungen bruk av hvite kapper i år. I grenda Máze i kommunen er det i år to konfirmanter, og der har man bestemt at konfirmantene skal konfirmeres i hvite kapper.
– For mye fokus på pynt
Inga J. Eira fra Kautokeino har en sønn som står konfirmant senere i år. Hun skulle gjerne sett at sønnen sin konfirmerte seg i hvit kappe under påska.
– Det er blitt altfor mye fokus på pyntingen av konfirmantene. Folk spør meg; er du ferdig med kofta? Hva har du sydd og laget? Det er det eneste man snakker om i forbindelse med konfirmasjon, man glemmer kanskje hva konfirmasjon egentlig handler om, sier hun.
- Les også:
Sønnen Lemet Daniel Eira er ikke enig med mor. Han gleder seg til å stå konfirmant i den splitter nye kofta. Den gamle kofta passer heller ikke lenger.
– Jeg ville aldri valgt hvit kappe. Jeg vil ha kofta på meg slik at alle kan se meg, det blir veldig fint og spennende, sier han.
– Han får mene som han vil, mamma mener at hvit kappe ville vært fint det og, sier mor Inga J. Eira med et smil.
- Les også:
- Les også:
Redd for at duodji forsvinner
Foresatt Ann Synnøve Steinfjell vil ikke kle opp sin konfirmant i hvit kappe.
– Konfirmantene skal pynte seg i kofte, bellinger og skaller. Det er tradisjon i Kautokeino og med kofta viser vi at vi er samiske. Duodjitradisjonen (samisk håndverk, red. anm.) kan jo forsvinne dersom foreldre ikke lenger trenger å kle opp barna sine i kofter, sier hun.
– Hvor mye penger kommer du til å bruke på konfirmasjon i år?
– Nei, det har jeg ikke regnet ut ennå, men at det koster mye penger, det er ingen tvil. Det har jeg visst hele tiden og har forberedt meg på dette i mange år. Ungdommen trenger jo kofte uansett, det kommer jo flere anledninger senere, sier hun.
Ann Synnøve Steinfjell tror heller ikke at hvite kapper utgjør noen forskjell i realiteten.
– Barna må jo ha pynt under kappen og de fleste ville nok valgt kofte tror jeg. Dessuten er jo det viktig for barna, det er en overgang til voksenalderen. Man får sin egen kofte, egne bellinger, egne skaller. Det er en merkedag, sier hun.