NRK Meny
Normal

Vant kritikerprisen for teater

Det samiske nasjonalteatret Beaivváš vant Kritikerprisen for teaterstykket «Vidas Extremas». Dansekompaniet Kartellet fra Troms vant prisen for dans.

Fra teaterstykket Vidas Extremas

Med forestillingen «Vidas Extremas» har Det samiske nasjonalteatret Beaivváš allerede innkassert en av teater-Norges høyeste utmerkelser, nemlig Heddaprisen.

Foto: Aslak Mikal Mienna

Rolf Degerlund og Mary Sarre

Det var ikke noe å si på humøret til skuespiller, Mary Sarre, og sjef for Det samiske nasjonalteatret Beaivváš, Rolf Degerlund, like før utdelingen av kritikerprisen i Oslo i dag.

Foto: NRK / NRK

Det er Norsk kritikerlags Seksjon for teater, musikk og dans som årlig deler ut en kritikerpris for teater, en for musikk og en for dans.

Forestillingen «Vidas Extremas» er en samarbeidsproduksjon mellom Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og Hætta Production (Christina Hætta og Nicolai López), i samarbeid med gruppene Sotz’il og Guatemaya, fra Guatemala.

– Stolthet for samisk scenekunst

Teatersjef, Rolf Degerlund, hadde tatt turen til Oslo sammen med to av sine skuespillere, Iŋgor Ante Áilu Gaup og Mary Sarre.

Han var strålende fornøyd med at teaterstykket nok en gang hedres.

– Dette betyr stolthet for samisk scenekunst, og jeg håper at alle nå har fått med seg at vi holder en høy kunstnerisk kvalitet, sier han.

Degerstrøm legger ikke skjul på at kommentaren om kvalitet er addressert til ansvarlige myndigheter, med en påminnelse om at Beaivváš i flere tiår har ventet på å få egnede lokaler.

 Iŋgor Ante Áilu Gaup, Mary Sarre og Rolf Degerlund.

Skuespillerne Iŋgor Ante Áilu Gaup og Mary Sarre tok i mot prisen sammen med teatersjef Rolf Degerlund.

Foto: Johannes Edvard Kalvemo / NRK

– Enorm kraft

I sin tale til vinneren sier juryen i Kritikerlaget følgende om stykket «Vidas Extremas» :

«Det som først og fremst gir denne forestillingen sin dirrende spenning og tidvis enorme kraft, er møtet mellom de unge og de gamle og deres respektive uttrykk. Det er fort gjort å tenke på hiphop som et fenomen som snart vil dø hen av seg selv. Det har jo tross alt vart en stund og det går en grense for hvor mye vi gidder å se av påklistra tøffe, gullsmykkebehengte gangstas og deres lettkledde trutmunnpåførte dansedamer.

Men dette er så langt fra en hiphop-klisjé det går an å komme. Her framstår dansen heller som et genuint verktøy for å uttrykke at:

Dette er meg, dette er språket mitt, og det skal ingen klare å ta fra meg.»

Dansepris til Troms

Hver av kritikerprisene hedrer en fremragende, levende kunstnerisk prestasjon, kåret av landets samlede kritikerstand.

Det ble nesten storeslem i dag på kulturutøvere fra nord, da dansekompaniet Kartellet, fra Målselv og Tromsø, fikk Kritikerprisen for dans.

De vant prisen med forestillingen «Doppler».

Kartellets "Doppler"

Dansekompaniet Kartellet laget forestillingen «Doppler» i samarbeid med felespilleren Ragnhild Furebotten fra Hekla Stålstrenga og hadde premiere under Nordland musikkfestuke i Bodø i 2015.

Foto: Knut Åserud