Utnytter ikke potensialet

– Jeg tenker bare en vanlig kremmerånd til det å bruke mulighetene man ser dukke opp.

Frozen

Fra filmen «Frost».

Foto: mgortz / Ap

Det sier Robert Greiner om mulighetene samiske næringslivsaktører ikke benytter seg av.

Suksessfilmen «Frost» fra Disney håver inn store summer. Inspirasjon til filmen har Disney hentet fra samisk kultur. Greiner sier at han ikke mener det er noe galt i det Disney gjør, men savner en vilje til å utnytte dette også nord i landet.

Robert Greiner

Robert Greiner

Foto: NRK

– På Vestlandet kunne du i sommer, for 177 000 kroner, få en «Frozen» opplevelse for fire personer, to voksne og to barn, ifølge Aftenposten. Og da lurer jeg på hvorfor da ikke også fra opprinnelsesstedet? Disney var på Røros, de var og besøkte en reindriftssamisk familie for å skaffe inspirasjon til filmen. Det ville vært helt naturlig at også opprinnelsesstedet kunne få noe igjen for dette.

Han mener at Vestlandet ikke har noe utpreget sted for verken nordlys, reinsdyr eller det samiske.

– Våre områder har derimot disse, helt naturlig, sier Greiner.

Har det autentiske

Greiner sier at han ikke vil peke på noen eller dømme noen. Han ser bare at andre utnytter det.

– Og da lurer jeg på hva med oss selv? Vi har det autentiske her, det er den store forskjellen. Det autentiske her ligger ikke i en dukke som man kan bestille fra USA eller fra Russland. Det ligger i at vi er opprinnelsesstedet.

«Frost» er nummer fem på listen over best inntjenende filmer, og Greiner mener det vil være noe å utnytte siden filmen gjør såpass stor suksess med elementer fra samisk kultur.

– Da tenker jeg at når verdens femte bestselgende film hittil gjør en slik stor suksess med mange elementer fra vår kultur, det åpner med en joik, da sier mitt hode det at det må være muligheter også for oss å utnytte det, sier han.

Skulle gjerne vært i forkant

Prosjektleder i prosjektet Samisk Reiseliv i Nord-Norge, Beate Juliussen sier dersom de samiske reiselivsbedriftene hadde fått henvendelser fra Disney, så kunne de sikkert ha utviklet noe som ligner på det Disney selv selger til sine kunder i USA.

Beate Juliussen

Beate Juliussen

– Vi har ikke vært i kontakt med Disney og vi har heller ikke vært i kontakt med Innovasjon Norge. Også kan man jo si at «Ja, vi kunne ha vært i forkant», og det skulle vi gjerne ha vært, men vi har rett og slett ikke vært klare for akkurat den den delen.

Juliussen tror at i fremtiden vil samiske næringlivssaktører kunne tilby slike opplevelser.

– Det er noe vi jobber med i dag for å gjøre de samiske produkter mer tilgjengelig ute i markedet. Og vi jobber for og også komme i kontakt med turoperatører slik at de samiske produktene skal bli tilgjengelig, også som pakker ute i den store verden, sier hun.