Hopp til innhold

Taxi for en 20-kroning uansett hvor

Folk i Tana kan kjøre billigtaxi overalt i den langstrakte kommunen. Nå kan ordningen utvides også til andre kommuner i Finnmark.

Folk i Tana kan kjøre billigtaxi overalt i den langstrakte kommunen. Nå kan ordningen utvides også til andre kommuner i Finnmark.

Aslak Porsanger (82) er en av de mange pensjonister i Tana som benytter seg av bestillingsruteordningen. –Uten billigtaxi hadde det vært vanskelig for meg å gjøre nødvendige handleturer ved kommunesenteret, sier Porsanger.

Aslak Porsanger (82) fra Álletnjárga i Tana er en av de mange som benytter seg av denne billige bestillingstransporten:

–Uten den hadde det vært vanskelig for meg å komme til kommunesenteret, Tana bru, forteller Porsanger

Hit kan han dra med taxi to ganger i uka, onsdag og fredag, for å handle eller i forbindelse med andre ærender.

– Dette er en ypperlig ordning som er tilpasset de behovene jeg og kona har, skryter Porsanger.

Alderdommen har gjort sitt til at han selv ikke lenger har lov til å kjøre bil.
Men hva gjør vel det, når han kan bli hentet av en taxi helt fra boligens yttertrapp, for å utføre nødvendige ærender i kommunesenteret som ligger noen mil unna.

Ordinær pris tur retur er cirka 400 kroner. Men Porsanger slipper med 40 kroner. Resten betaler Finnmark fylkeskommune.

Enveisprisen er bare 20 kroner - uansett hvor man bor i Tana kommune som strekker seg fra Tanafjorden i nord, og cirka 180 km opp langs Tanadalen.

Suksess

Per Bjørn Holm-Varsi

– Hensikten med bestillingsrute-prosjektet er å gi et mer brukertilpasset kollektivtilbud i distriktet, forteller samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi i Finnmark.

Foto: Kaspar Fulgesang

Samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi forteller at de har hatt stor suksess med bestillingstransport-ordningen.

Denne ble igangsatt for to år siden først som prøveprosjekt for eldre og unge. Men nå er tilbudet åpnet for alle innbyggerne i kommune.

– Etter hvert kan den også bli utvidet også til andre kommuner i fylket, forteller samferdselssjefen.

Skal erstatte tomme busser

Hensikten er å erstatte de store rutebussene som ofte kjører uten passasjerer, med mindre taxibiler.

– Tomme busser forteller at vi åpenbart har bommet på behovet som folk har til transport, forklarer Holm-Varsi.

Med den nye ordningen vil de store bussene bli erstattet med taxibiler. Men rutene vil ikke gå dersom det på forhånd ikke foreligger noen bestillinger enten via websiden eller via et eget telefonnummer, 177.

Brukertilpasset kollektivtilbud

Det er bare to andre fylker i Norge hvor det finnes lignende ordning, nemlig i Østfold og Sogn- og Fjordane.

– Hensikten med bestillingsprosjektet er å gi et mer brukertilpasset kollektivtilbud i distriktene. Slike transportløsninger bidrar til at det er mer attraktivt å bo i distriktene for de som ikke har en egen bil.

Holm-Varsi forteller at grunnpilarene i prosjektet har vært god folkehelse, økt livskvalitet og bolyst.

Det har hele tiden vært meningen at dersom prosjektet var vellykket, så skulle man inkludere dette i det ordinære kollektivtilbudet i kommunen.

– Og den tiden ser vi er moden nå, mener Holm-Varsi.

Populært blant pensjonister

I Tana dekker rutene det meste av kommunen, og går flere ganger ukentlig fra Austertana, Vestertana, Sirma og Polmak til Tana bru, og retur. I tillegg går en månedlig handlerute til Nuorgam i Finland.

Leder i Tana pensjonistforening, Olaf Johansen, forteller at dette er blitt en meget populær ordning blant pensjonistene.

– Det merker vi spesielt på pensjonisttreffet som arrangeres hver onsdag ved Tana bru. Uten billig taxi-ordning hadde det vært vanskelig for pensjonister fra distriktene å delta i dette sosiale fellesskapet, forklarer Johansen.

Prøveprosjekt

Prøveprosjektet i Tana har hatt et budsjett på cirka 800.000 kroner. Mesteparten av pengene har fylkeskommunen fått fra staten.

Men når bestillingsrutene nå kan bli varig ordning, så må kostnadene betales fullt ut av fylkeskommunen.

Holm-Varsi har ennå ikke oversikt over om dette fører til mindre eller større transportkostnader for Finnmark fylke.

– Men dette er kostnader som vi uansett må betale. Forskjellen er bare den at den nye type kollektivtransportordningen er bedre tilpasset de behovene som folk ute i distriktene har, forklarer samferdselssjefen.

Korte nyheter

  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš sámi namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK
  • – Regjeringens kraftpakke gir en Klondyke-stemning

    Sametingspresident Silje Karine Muotka (NSR) reagerer på det høye antallet innmeldte vindindustriprosjekter.

    – Regjeringen har gjennom vedtaket om å elektrifisere Melkøya og sin Kraftpakke skapt en febrilsk Klondyke-stemning hos mange, advarer Muotka.

    Hun syns det er stort behov for å vurdere realismen i at det er så mange nye prosjekter som meldes inn.

    – Samiske rettighetshavere, både reindrifta, fastboende, andre beitenæringer, utmarksutøvere og sjøsamer blir sterkt påvirket av alle disse prosessene som nå må gjennomføres og dette er både sterkt konfliktskapende og meget ressurskrevende, påpeker Muotka.

    Loga sámegillii

    Sametingspresident Silje Karine Muotka under overrekkelse av sannhets- og forsoningskommisjonens rapport.
    Foto: Mette Ballovara / NRK