Den samiske kunstneren Sara Margrethe Oskal var høsten 2014 på turne i USA og Canada med sin gjøglerforestlling «The Whole Caboodle».
Enkvinneshowet hadde seks forestillinger i Michigan, Minneapolis, Seattle og Toronto. Forestillingen er basert på tradisjonelle samiske historier og joiker.
Her viser gjøgleren tre forskjellige fortellinger. Den første er om en ung jente i «The Maidie». Den andre om et løpsk reinsdyr som prøver å unnslippe slakterkniven i «Reindeer Snoop Deer», og den tredje er kalt «Granny» og handler om en kvikk gammel dame på 106 år.
Til turneen fikk hun offentlig støtte på til sammen 203.000 kroner. Pengene ble bevilget av blant annet Norsk kulturråd og Sametinget.
Ikke 22, men 223 tilskuere
Ifølge Oskals egen rapport var det bare 22 tilskuere på de seks forestillingene. Hun blir nesten sjokkert når NRK tar kontakt med henne for å få en kommentar.
Dette ville i så fall ha betydd i gjennomsnitt 3,66 tilskuere per forestilling eller en gjennomsnittlig billettpris på 9.227 kroner per billett.
– Nei, de tallene stemmer ikke. Jeg har nok glemt en null her, forklarer Oskal i det hun blar i sine egne dokumenter.
Til slutt finner hun det som skal være det riktige tilskuertallet.
– Det riktige tallet er 223. Jeg må nok sende inn en ny rapport med de riktige tallene til finansiørene mine, forklarer Oskal.
Det gjennomsnittlige publikumstallet er på 37 tilskuere per forestilling. Da kommer den gjennomsnittlige billettprisen ned på mer anstendige 910 kroner per billett.
– Jeg synes det er viktig at vi samer kan få muligheten til selv å fortelle våre egne historier til resten av verden. Under reisen min der borte fikk jeg oppleve at publikum satte pris på forestillingen min. For mange er dette en fin måte å bli kjent med den samiske kulturen på, forklarer Oskal.
– Lei av postkortbildet
Oskal tror at mange der ute er sultefôret på riktig informasjon om samene.
– Mange er lei av postkortbildet av samene. Jeg tror mange er lei av det stereotypiske bildet av samene at samene bare driver med reindrift, har på seg kofte og bor i en lavvo. De vil høre og se noe som er dypere enn det overfladiske, opplyser Oskal.
Etter at gjøgleren var ferdig med å turnere Nord-Amerika reiste hun til Tyskland. Den ene forestillingen i Berlin trakk mer enn 200 tilskuere.
– Der traff de bedre med markedsføringen. Jeg har jo ikke noe stort konsern bak meg. Derfor er jeg selv min egen produsent og jeg reiser selv. Da kan jeg si meg fornøyd med at jeg på denne reisen klarte å trekke såpass med tilskuere, sier Oskal.
Sara Margrethe Oskal sier hun allerede er invitert både til Nord-Amerika og Frankrike med den samme forestillingen.