Det er Sør-Varanger kulturskole som driver prosjektet og har prosjektlederen. Kulturskolens Annemarie Kjeldsø forteller at dette kom igang fordi kulturskolen ikke hadde noe tilbud til samiske barn og unge fra deres egen kultur. Prosjektet startet med ønske om å bidra til å styrke oppvekstmiljøet for samiske barn og unge i kommunen, på et varig grunnlag. Dette er et samarbeidprosjekt mellom skoler, barnehager og det lokale kulturlivet i Sør-Varanger.
Kulturskolen har fått en stilling i samisk kulturfag 2016
Fra 2016 er prosjektet over i et fast tilbud, gjennom en fast stilling, i kulturskolen i samisk kulturfag. Denne stillingen har Annemarie Kjeldsø, som har ledet joikeprosjektet i snart fem år. I den faste stillingen skal modellen videreføres og implementeres.
Annemarie Kjeldsø arbeider nå med å løfte joikeprosjekt-modellen til nasjonalt nivå, og søker samarbeidspartnere til et forskningsprosjekt. Kulturskolen ønsker å få andre kommuner utenfor samisk språkforvaltningsområde til å bli med på et slikt prosjekt.
Inkluderer alle barn og unge i undervisningen
Kjeldsø forteller at kulturskolen har vært på skolene i kommunen. De har hatt undervisningsopplegg på Sør-Varanger videregående skole, Sandnes skole og den samiske barnehagen. Nå er hele 16 virksomheter med på prosjektet. (Tekst fortsetter under bildet).
Alle har fått lære litt samisk og de har fått kunnskaper i joik, og de har også selv fått joike etter å ha fått opplæring til dette. Kulturskolen har hatt samarbeid med Berit Alette Mienna og Halfdan Nedrejord i dette prosjektet. Hun er pedagog, utdannet lærer, så hun kjenner til skolens krav til undervisningsopplegg, og det gjelder også barnehager. Nedrejord er musiker.
De som er utenfor det samiske forvaltningsområde opplever oftest at det har vært i brudd i tradisjonsoverføringen av samisk kultur, joik og språk. Dette er det prosjektet prøver å ta tak i. Derfor er det utviklet en samarbeidsmodell som kalles «Sør-Varangermodellen».
Samarbeid med samisk foreldrenettverk
En viktig samarbeidspartner for prosjektet er Samisk foreldrenettverk i Sør-Varanger. Forankring i det lokale samiske miljøet er grunnleggende viktig for kulturskolens, og arbeidets legitimitet.
Prosjektet er unikt fordi det er en modell som omfatter flest norsktalende samer, og som har utviklet en metode som ivaretar språk, kultur og arenabygging blant samiske barn og unge, og samordner tilbud i skoler, barnehager og kulturskolen med utgangspunkt i lokale forhold.
Finansieringen har vært på plass de fem årene
Joikeprosjektet er i løpet av disse årene støttet eksternt av Finnmark Fylkeskommune, Sametinget, Norsk kulturråd og Utdanningsdirektoratet. Sametinget har vært en viktig bidragsyter, og støttet prosjektet alle de årene det har pågått.