Hopp til innhold

Bilfører: – Trodde det var minus 46

KARASJOK: Kulde ned mot minus 40 vil vare frem til onsdag i nord, ifølge meteorologene.

Sprenkulde

Temperaturmåleren ved Statoil viste minus 38 grader søndag ettermiddag i Karasjok.

Foto: Johan Ánte Utsi / NRK

– Jeg skulle hit for å tanke og se om det er kaldt i bygda, men dette er jo bare mildværet, 36. Jeg trudde det var minus 46 grader, sier Halfdan Næss.

Han er en av få som kjører bil i Karasjok i dag.

Temperaturmåleren ved Statoil viste minus 38 grader søndag ettermiddag.

Langs gangveien er det lite trafikk, men Elbjørg Gjelsvik er ute og går.

– Jeg var i kirka og syntes det ikke var passende å kjøre i dag, sier hun.

kulde i Karasjok

Mandag er det enda kaldere i Karasjok - 40 grader.

Foto: Johan Ánte Utsi / NRK

Kulderekord målt i Karasjok

I følge yr.no holdes temperaturen under minus 30 grader frem til onsdag i Karasjok. Mens i Alta er det meldt om kuldegrader under minus 20 i den samme perioden.

Den laveste temperaturen målt noensinne i Norge er minus 51,4 grader, målt i Karasjok 1. januar i 1886.

I 1999 ble det også målt 51,2 minusgrader i Karasjok. Altså 0,2 grader unna den norske kulderekorden.

I den russiske byen Verkhojansk i Øst-Sibir faller temperaturen daglig til minimumstemperatur på minus 51 grader i januar måneden.

Bilføreren vil ikke skryte av at bilen hans er god til å starte når temperaturen kryper nedover gradestokken, men har et godt råd til bilførere i sprengkulda.

– Nei, Toyotaen min starter ikke uten motorvarmer i denne kulda. Det som er viktig er å passe på kjølesystemet, at du får normal temperatur på kjølevannet. Dersom det ikke er i orden, så sliter du. Da blir det kaldt i bilen.

Korte nyheter

  • Albbas válddii bussá

    Návuotnalaš Jim Magne Hansen čilge ahte kámera filbme juste go albbas guoddá sin bussá eret stobu luhtte.

    Hansen muitala ahte dat lea guhkit áiggi juo leamaš váttisvuohtan.

    – Mii oaidnit dávjá albasa. Muhto maŋimuš viđa jagi leat oaidnán dávjjit, ja dat leat leamaš lagabui stobu go mii rievtti mielde háliidat.

    Nubbi návuotnalaš, Jan Roar Karlsen, vásihii ahte su bussá maid váldui albasis vahkku maŋŋel. Son gávnnai dušše guolgabázahusaid sihke bussás ja albasis.

    Birasdirektoráhta dieđuid mielde lea Romssa ja Finnmárkku (boraspireguovlu 8) albbasnáli ulbmil 10 jahkásaš bearašjoavkku, rehkenastojuvvon gaskamearrin maŋemus golmma jagis.

    Dán jagi lea guovllu gaskamearri 8,7.

    – Danne ii leat áigeguovdil geahpedit náli dáppe, dadjá Birasdirektoráhta fuođđosekšuvnna seniorráđđeaddi, Anders Braa.

    Liikká goddojuvvojit muhtun albasat jahkásaččat, bohccuid ja sávzzaid vahágiid geažil.

    – Sii geat leat balus bussáid váras, sáhttet doallat daid siste oanehis áiggi ovddasguvlui. Dat sáhttá leat doarvái ahte albbas guođđá guovllu ja fokusere eará bivddáhasaide, dadjá Braa.

    Gaupe i Kvænangen

    Nærgående gaupe tok med seg katten: – Ble tatt bare noen meter fra kattedøra

    Katten Nila (14) ble tatt av en gaupe. Så skal det samme ha skjedd med katten Bixit (3).

  • Equinor dinii 83 miljárdda ruvnno

    Equinor boađus nuppi njealjádasjagi 2024:s lei 7,48 miljárdda amerihkálaš dollára, dahje lahka 83 miljárdda norgga ruvnno.

    Equinor máksá 78 proseantta vearu badjebáhcagis.

    Vearu maŋŋá sii dinejedje 2,15 miljárdda dollára, dahje lahka 24 miljárdda norgga ruvnnu, dieđiha fitnodat.

    – Mii leat rehkenastán ahte mii máksit 210 miljárdda ruvnno vearu oljofondii. Dasa lassin eaiggáduššá stáhta stuorra oasi mis, mii dagaha ahte mii maiddái máksit vuoittu. Dát šaddá 315 miljárdda ruvnno stáhtii, namalassii oljofondii, čilge Equinor konseardnahoavda Anders Opedal.

    Johan Sverdrup-feltet

    Equinor tjente mindre enn forrige kvartal: Fremdeles sterke resultater

    Equinors resultat for andre kvartal i 2024 var på 7,48 milliarder amerikanske dollar, eller nesten 83 milliarder norske kroner.

  • Rundt 5000 fritidsbåter dumpes ulovlig på havet hvert år

    En undersøkelse fra Kongelig norsk båtforbund (KNBF) estimerer at rundt 5000 fritidsbåter senkes ulovlig hvert år i Norge.

    De fleste båtene som ender opp som søppel på havbunnen er det ingen som vet hvem eier, skriver TV 2. Det er nemlig ikke påkrevd å registrere eller å tegne forsikring når man kjøper små fritidsbåter.

    Fritidsbåter kan inneholde farlige stoffer som kvikksølv og fluorholdige kjemikalier. Ifølge Økokrim fører båtene både til akutt og langvarig forurensing på havbunnen.

    (NTB)