Siden midten av 1980-tallet har samene sunget «Sami soga lavlla» i høytidelige tilstellinger.
Nå kan derimot sangen kanskje få konkurranse, da det nylig ble bestemt at Nils-Aslak Valkeapääs joik, «Sámi eatnan duoddariid» skal være samenes nasjonaljoik.
– Det har lenge vært snakk om nasjonaljoik, men først i 2017 ble det fremmet et forslag om at en nasjonaljoik burde bli vedtatt. Det har vi gjort nå, og det er en fin stund for det samiske folket.
Det sier Ol-Johan Gaup som har sittet i symbolutvalget som har stått for å fremme forslaget til nasjonaljoiken.
– Joik har vært alltid vært en naturlig del av den samiske kulturen. Joik er kommunikasjon, mimring og en form for historiefortelling. Det var lenge forbudt å joike, men heldigvis forsvant den aldri. Noe av grunnen til det tror jeg er fordi den er så sterkt forankret i vår kultur.
Historisk sett har joiken i lengre tid sett ned på. I enkelte steder som på skolen var det forbudt for barna å joike. Dette var et følge av fornorskningspolitikken i Norge i 1950-tallet, som gikk ut på å undertrykke den samiske kulturen. Joiken ble derfor lenge sett på som noe ulovlig og skamfullt.
Ifølge Gaup var scenen et viktig vendepunkt for joiken.
– Vendepunktet kom i begynnelsen av 70-tallet, når man begynte å arrangere konserter med tradisjonell joik, og joiken på det viset ble løftet frem i det offentlige rom. Frem til da var joiken gjemt bort og kun hørt i hjem og under private tilstellinger, forklarer han.
Erstatter nasjonalsangen
Professor ved Samisk høgskole Harald Gaski er glad for at en nasjonaljoik er blitt vedtatt, og spår nå at nasjonalsangen kommer til å bli erstattet.
– Jeg har en følelse på at joiken kommer til å erstatte nasjonalsangen. Det blir spennende å se hvilke av de som man får høre på nasjonaldagen om noen år.
Ifølge Gaski er joiken mer naturlig for samer enn å synge, og at den er av større betydning enn det sang er.
Sier mye om hvordan vi ønsker å styrke samfunnet
Den unge samiske musikeren Petra Laiti, er ikke overrasket over valget på nasjonaljoiken.
– For mange samer tror jeg joiken «sámi eatnan duoddariid» er deres første møte med joiken. Jeg kan liksom ikke se for meg at noen annen joik skulle bli valgt, den har liksom alltid vært der i hvert fall i min generasjon.
Laiti stiller derimot spørsmål om avgjørelsen på å velge en nasjonaljoik.
– Det handler ikke om hvilken joik som blir valgt. Spørsmålet handler mer om hvorfor vi velger en bestemt joik skal gjenspeile det samiske samfunnet. For meg sier denne avgjørelsen mye om hvordan vi som et folk velger å styrke og bygge vårt samfunn. Å ha utvalgte nasjonalsymboler kommer fra den vestlige kulturen, så da kan man stille spørsmål om det er noe som er i tråd med den samiske kulturen, forklarer Laiti.
– Regjeringens kraftpakke gir en Klondyke-stemning
Sametingspresident Silje Karine Muotka (NSR) reagerer på det høye antallet innmeldte vindindustriprosjekter.
– Regjeringen har gjennom vedtaket om å elektrifisere Melkøya og sin Kraftpakke skapt en febrilsk Klondyke-stemning hos mange, advarer Muotka.
Hun syns det er stort behov for å vurdere realismen i at det er så mange nye prosjekter som meldes inn.
– Samiske rettighetshavere, både reindrifta, fastboende, andre beitenæringer, utmarksutøvere og sjøsamer blir sterkt påvirket av alle disse prosessene som nå må gjennomføres og dette er både sterkt konfliktskapende og meget ressurskrevende, påpeker Muotka.