Hopp til innhold

Spår at den nye nasjonaljoiken kommer til å erstatte nasjonalsangen

Å joike var lenge forbudt, nå har samene valgt å løfte frem joiken en gang for alle ved å velge en nasjonaljoik.

Siden midten av 1980-tallet har samene sunget «Sami soga lavlla» i høytidelige tilstellinger.

Nå kan derimot sangen kanskje få konkurranse, da det nylig ble bestemt at Nils-Aslak Valkeapääs joik, «Sámi eatnan duoddariid» skal være samenes nasjonaljoik.

– Det har lenge vært snakk om nasjonaljoik, men først i 2017 ble det fremmet et forslag om at en nasjonaljoik burde bli vedtatt. Det har vi gjort nå, og det er en fin stund for det samiske folket.

Ol Johan Gaup

SYMBOL: Ol-Johan Gaup sitter i symbolutvalget, som det samiske parlamentariske rådet og Samerådet har opprettet symbolutvalg for å utvikle samiske nasjonale symboler, blant annet har de fremmet forslaget om at «Sámi eatnan duoddariid» skulle bli valgt som nasjonaljoik.

Foto: Kjell Are Guttorm / NRK

Det sier Ol-Johan Gaup som har sittet i symbolutvalget som har stått for å fremme forslaget til nasjonaljoiken.

– Joik har vært alltid vært en naturlig del av den samiske kulturen. Joik er kommunikasjon, mimring og en form for historiefortelling. Det var lenge forbudt å joike, men heldigvis forsvant den aldri. Noe av grunnen til det tror jeg er fordi den er så sterkt forankret i vår kultur.

Loga ášši sámegillii Einnosta «Sámi eatnan duoddariid» váldit sámi soga lávlaga saji

Sámi soga lávla

Fra NRK-programmet Sámi álbmotbeaivi - feiringen av samenes nasjonaldag i 2021.

Fra NRK-programmet Sámi álbmotbeaivi – feiringen av samenes nasjonaldag i 2021.

Skolebarn fikk ikke lov til å joike

Historisk sett har joiken i lengre tid sett ned på. I enkelte steder som på skolen var det forbudt for barna å joike. Dette var et følge av fornorskningspolitikken i Norge i 1950-tallet, som gikk ut på å undertrykke den samiske kulturen. Joiken ble derfor lenge sett på som noe ulovlig og skamfullt.

Ifølge Gaup var scenen et viktig vendepunkt for joiken.

– Vendepunktet kom i begynnelsen av 70-tallet, når man begynte å arrangere konserter med tradisjonell joik, og joiken på det viset ble løftet frem i det offentlige rom. Frem til da var joiken gjemt bort og kun hørt i hjem og under private tilstellinger, forklarer han.

Erstatter nasjonalsangen

Professor ved Samisk høgskole Harald Gaski er glad for at en nasjonaljoik er blitt vedtatt, og spår nå at nasjonalsangen kommer til å bli erstattet.

Harald gaski holder en tale under den 22. samekonferansen.

GOD VENN: Professor ved Samisk høgskole, Harald Gaski var selv god venn av den avdøde folkekjære artisten Nils-Aslak Valkeapää.

Foto: Nelly Anna Karolina Engström / NRK

– Jeg har en følelse på at joiken kommer til å erstatte nasjonalsangen. Det blir spennende å se hvilke av de som man får høre på nasjonaldagen om noen år.

Ifølge Gaski er joiken mer naturlig for samer enn å synge, og at den er av større betydning enn det sang er.

Sier mye om hvordan vi ønsker å styrke samfunnet

Den unge samiske musikeren Petra Laiti, er ikke overrasket over valget på nasjonaljoiken.

– For mange samer tror jeg joiken «sámi eatnan duoddariid» er deres første møte med joiken. Jeg kan liksom ikke se for meg at noen annen joik skulle bli valgt, den har liksom alltid vært der i hvert fall i min generasjon.

Petra Laiti om nasjonaljojk

NASJONSBYGGING: Petra Laiti er en ung samisk artist. Hun tror ikke at noen andre enn «Sámi eatnan duoddariid» kunne bli valgt som nasjonaljoik.

Foto: Nelly Anna Karolina Engström / NRK

Laiti stiller derimot spørsmål om avgjørelsen på å velge en nasjonaljoik.

– Det handler ikke om hvilken joik som blir valgt. Spørsmålet handler mer om hvorfor vi velger en bestemt joik skal gjenspeile det samiske samfunnet. For meg sier denne avgjørelsen mye om hvordan vi som et folk velger å styrke og bygge vårt samfunn. Å ha utvalgte nasjonalsymboler kommer fra den vestlige kulturen, så da kan man stille spørsmål om det er noe som er i tråd med den samiske kulturen, forklarer Laiti.

Hva foretrekker du?

Korte nyheter

  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš sámi namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK
  • – Regjeringens kraftpakke gir en Klondyke-stemning

    Sametingspresident Silje Karine Muotka (NSR) reagerer på det høye antallet innmeldte vindindustriprosjekter.

    – Regjeringen har gjennom vedtaket om å elektrifisere Melkøya og sin Kraftpakke skapt en febrilsk Klondyke-stemning hos mange, advarer Muotka.

    Hun syns det er stort behov for å vurdere realismen i at det er så mange nye prosjekter som meldes inn.

    – Samiske rettighetshavere, både reindrifta, fastboende, andre beitenæringer, utmarksutøvere og sjøsamer blir sterkt påvirket av alle disse prosessene som nå må gjennomføres og dette er både sterkt konfliktskapende og meget ressurskrevende, påpeker Muotka.

    Loga sámegillii

    Sametingspresident Silje Karine Muotka under overrekkelse av sannhets- og forsoningskommisjonens rapport.
    Foto: Mette Ballovara / NRK