Opplysningskontoret for kjøtt har i flere år kjørt reklamekampanjer for reinkjøtt, men denne høsten blir det en stopp på dette.
- Det er lite reinkjøtt og stor etterspørsel som gjør at det ikke er noe kortsiktig behov rent salgsmessig å ha reklamekampanjer på reinkjøtt. Det går mer eller mindre av seg selv, sier markedssjef ved Opplysningskontoret for kjøtt, Even Nordahl.
Populært med reinkjøtt
Reinkjøttets popularitet er i en helt annen situasjon enn det var for noen år siden. Da gikk salget av kjøttet trått og reineierne fikk ikke slaktet så mye av reinen som de ville. I dag er det flere og flere som vil servere reinkjøtt til middag og det har i en lengre periode vært umulig å få fatt i reinkjøtt i butikken. Dette er en av grunnene til at reklamekampanjene for reinkjøtt stopper opp.
- Det er et dilemma å gå ut og fortelle folk at de skal gå ut og kjøpe reinkjøtt som det er vanskelig å få tak i, så det kan virke mot sin hensikt. Det kan virke irriterende på brukerne og av den grunn er det også lurt å ligge litt lavt i terrenget, sier Even Nordahl.
Etterspørselen vil ikke minske
For det om det er lite reinkjøtt på markedet tror ikke Nordahl at dette vil begrense etterspørselen etter kjøttet.
- Rent kortsiktig har det vært gjort så mye de fem siste årene og det er blitt bygd opp en stor etterspørsel etter reinkjøtt, så om man tar det litt roligere i ett år vil ikke det være noen stor krise, sier han.
Men skulle det bli sånn at reinkjøtt ikke selges over en lengre periode, vil det nok påvirke etterspørselen.
- Hvis man blir borte med markedsføringa i flere år kan det være en fare for at andre typer eksklusiv mat kan ta de markedsandelene som reinkjøtt har, sier Even Nordahl ved Opplysningskontoret for kjøtt.