Synnøve Solbakken Härkönen er rektor ved Samisk videregående skole i Karasjok, en av de dårligste i landet. Det viser en fersk rapport Kunnskapsdepartementet har finansiert, og som TV2 var først ute med å omtale i dag tidlig.
Skolene er rangert med poeng fra én til seks, hvor seks er best. I Finnmark havnet samtlige skoler på laveste poengtall, noe som overrasket rektoren. Hun hadde forventet bedre resultater i Karasjok.
– Hva tror du det kommer av?
– Det er vanskelig å vite. Jeg har sett litt på hva som ligger til grunn for tallene, og ser at gjennomføringen er blitt bedre de siste årene, sier Härkönen.
Fravær
Hun understreker at tallene som er brukt i undersøkelsen er fra skoleåret 2008/2009, og mener at gjennomføringen i skolen på det tidspunktet var dårlig.
– I skoleåret 2012/13 var det bare 56 prosent av elevene våre som gjennomførte og besto videregående opplæring. De siste årene har tallene blitt kraftig forbedret. Vi har jobbet veldig bevisst med dette i vår skole.
I Finnmark fullfører én av tre videregående-elever ikke skolen.
– Når foreldrene drar på jobb, drar ungdommene hjem fra skolen og rett i senga for å sove eller på rommet for å spille, sa elever til NRK i fjor høst.
– Bra undervisning
Elev Lasse Ante Gaino Gaup synes det er trist at de samiske statlige skolene kommer så dårlig ut.
– Vi burde hatt en like bra utdanning som alle andre skoler i Norge.
De samiske videregående skolene i Karasjok og i Kautokeino har fått henholdsvis 1 og 1,1 poeng. De andre videregående skolene i Finnmark kommer ikke stort bedre ut.
Her kan du sjekke poeng for din skole!
– Er denne skolen i Karasjok dårligere enn skoler sørpå?
– Jeg tror ikke det. Vi har samme læreplan og lærebøker, og burde derfor ha like bra undervisning som skoler sørpå har.
Rektor Härkönen tror konkurransen i Sør-Norge påvirker elevenes motivasjon for å gå på skole.
– I Karasjok vet grunnskoleeleven at man helt sikkert kommer inn på videregående skole på hjemplassen om man vil, og det er ingen konkurranse som gir ekstra motivasjon til å gå på skole.
Nå skal hun jobbe for å bedre skolekvaliteten, både i forhold til undervisningsmetoder og innhold.