Norge var først ute med sin elbil Think. Men dette ble aldri noe eventyr da verden aldri ble klar for en stygg liten "bille", som i tillegg bevegde seg omtrent i sneglefart, og som heller ikke hadde noen særlig rekkevidde.
– Vi bestemte oss tidlig for å lage en skikkelig rask og stilig sportbil. Dermed ville bilen skille seg ut i mengden av elbiler. Vi kunne nok ha laget en Think II, men da ville ingen ha lagt merke til oss, forklarer salgs- og markedsdirektør Esben Pedersen i Tesla Motors til NRK.
Toppfart 210 km/t
I fremtiden vil bilene vi ser på gatene og veiene rundt i verden være totalt stillegående, uten å lage noen som helst form for støy eller spy ut CO2. De går nemlig på elektrisitet.
Om danske Tesla har laget fremtidsbilen er fortsatt ikke helt sikkert, men de har i alle fall laget en bil som vekker oppsikt.
Bilen bruker 3,7 sekunder for å aksellerere fra 0-100 km/t. Topphastigheten er 210 km/t. Og bilen har en rekkevidde med blandet kjøring på 396 km. Ladetiden er på 3,5 timer.
– Ved første øyekast kan bilen ligne på både Lotus eller Ferrari og det har vi gjort med vilje. Skal man først lage en sportbil så må den jo se ut som en sportsbil, sier Esben Pedersen.
I Danmark koster en Tesla rundt 825.000 danske kroner. Den er også i salg i Norge.
Bellonas Frederik Hauge var den første som skaffet seg en Tesla i Norge og ifølge Esben Pedersen finnes det allerede 15 slike biler i Norge.