– Dette viser at selv våre små samiske reiselivsbedrifter kan være store på reiseliv. Vi kan tilby enkeltmennesker sine livs opplevelser i Sápmi, og vi har noen kvaliteter og styrker i vår samiske kultur som blir satt pris på av andre. Gratulerer! sier Sametingsråd Silje Karine Muotka.
Sametinget støtter prosjektet Samisk reiseliv i Nord-Norge, sammen med de tre nordnorske fylkeskommunene , Innovasjon Norge og VRI Finnmark.
– Satsingen på samisk reiseliv vil fortsette og vi ønsker at flere bedrifter vil satse slik som Turgleder har gjort, avlutter Sametingsråd Silje Karine Muotka.
Gøy å få anerkjennelse
Liv Engholm eier og driver den lille reiselivsbedriften sammen med sin mann, Thomas Nilsen, synes det er utrolig gøy at de har fått anerkjennelse for sitt opplevelsestilbud, og håper at oppmerksomheten vil generere større trafikk til hele området
– Vi har et nisjeprodukt som ikke har vært særlig kjent, men vi er sikker på at vi vil nå vår målgruppe gjennom å bli eksponert til National Geographic Traveler magazine sine lesere, sier hun.
– Utmerkelsen henger svært høyt
Det er det anerkjente reiselivsmagasinet National Geographic Traveler magazine som anbefaler sine 8,5 millioner lesere å dra med Karasjokbedriften Turgleder AS på vårflytting av rein. I maiutgaven presenterer de «50 Tours of a Lifetime», og mener at en uke som reingjetere i Finnmark er et must å få med seg.
– Dette er en utmerkelse som henger svært høyt og det er garantert at mange vil legge merke til både produktet og til regionen. Magasinet kommer ut åtte ganger i året, og med sine 14 internasjonale papirutgaver og sin internettversjon er det et av verdens mest utbredte reisemagasiner, sier Beate Juliussen som er prosjektleder for Samisk Reiseliv i Nord-Norge.
Godt samarbeid med flyttsamefamilier
Paret Engholm og Nilsen har ett godt samarbeid med flere flyttsamefamilier og startet opp med å ta gjester med på vårflytting av rein i 2008. De har lagt vekt på at det ikke skal være for «turistifisert». Maksimalt er det 6 stykker som kan være med på en tur, og de må bo i lavvo, spise ved bålet og jobbe som resten av arbeidsstokken underveis.
– Vi setter av totalt åtte dager til gjestene våre. To dager går til reise til og fra Karasjok. En dag står de fritt til å bruke på egen hånd. Resten av dagene går med til forberedelser og til selve reinflyttingen. Det at de får være med på noe som er ekte og lære om naturen, dyrene, den samiske kulturen og ikke minst ei levende næring, appellerer nok til spesielt kunnskapssøkende turister, tror Engholm.
Fikk mail i fjor
Det var i fjor høst at Turgleder AS fikk en mail fra National Geographic Traveler direkte, med bakgrunn i deres medlemskap i ATTA (Adventure Travel Trade Association) med oppfordring om å sende inn informasjon om to av deres produkter sammen med referanser fra tidligere kunder. I løpet av vinteren har representanter fra National Geographic Traveler magazine jobbet hardt for å finne de 50 mest ekte, innovative, oppslukende, best guidede og bærekraftige turer. I mai presenteres de utvalgte turene for 2014, og dermed øker også muligheten for at noen lar seg friste av livet som reingjeter på Finnmarksvidda – for noen dager.
Ansvarlig redaktør for det populære reisemagasinet, Noire Quintos, sier blant annet dette i sin begrunnelse av valg av turer:
– National Geographic Traveler har alltid sett på verden gjennom linsen av kultur, natur og historie. De turene som vi velger gir mer enn bare opplevelse, men gir også en størrelse forståelse og mening om plassen. De åpner sinnet for nye muligheter, nye forbindelser og nye måter å tenke på.