Hopp til innhold

Korte nyheter

  • Aage Solbakk får kongens fortjenstmedalje

    Den 80-årige Tana-væringen har jobbet for og med samisk, kultur og lokalhistorie store deler av sitt liv.

    I 1974 var Solbakk med på å opprette et samisk forlag. Siden det har han skrevet både lærebøker, historie- og slektsbøket. Spesielt har han vist interesse for laksefiske i Tana, og publisert både forskning og bøker om fisket.

    Tanas ordfører Helga Pedersen overrekker i dag medaljen til Solbakk i Båteng.

    Aage Solbakk
    Foto: Dan Robert Larsen / NRK
  • Aage Solbakk oažžu gonagasa ánsumedállja

    80-jahkásaš deatnolaš lea eallinagi bargan ovddidan dihtii sámegiela, kultuvrra ja guovllu historjjá.

    1974:s lei Solbakk mielde ásaheamen sámi girjelágádusa. Dan rájes lea son maid čállán sihke oahppogirjjiid, historjjá- ja sohkagirjjiid. Erenomážit lea son áŋgirit guorahallan luossabivddu miehtá Deanu, ja almmuhan sihke dutkamiid ja girjjiid dan birra.

    Deanu sátnejođiheaddji Helga Pedersen geige otne Gonagasa ánsomedállja Fanasgiettis.

    Aage Solbakk
    Foto: Dan Robert Larsen / NRK
  • Dansekritikerpris to år på rad: – En befestelse av sterkt kunstnerskap

    Dagbladets teateranmelder, Hedda Fredly, fikk æren av å overrekke Dansekritikerprisen 2023.

    Prisen gikk i år til koreograf, regissør, og kunstner Elle Sofe Sara, kunstneren Joar Nango og Carte Blanche for forestillinga «Birget- ways to deal, ways to heal».

    Dermed har Elle Sofe Sara fått denne prisen for andre år på rad.

    Dette er svært imponerende, mener Fredly.

    – Det hender jo at noen får denne prisen flere ganger, men det er jo en befestelse av hvor sterkt dette kunstnerskapet er, og hvor berørt kritikere og publikum, blir, sier Fredly.

    I fjor fikk Sara Dansekritikerprisen for forestillinga «Vástádus eana. The answer is land».

    Forestillingen «Birget- ways to deal, ways to heal» handler blant annet om fornorskningspolitikken.

    Fredly tror at en slik danseforestilling når ut til publikum på en annen måte enn en politisk debatt gjør.

    – Det er på grunn av hele formen på forestillingen. At man tør å gå bort fra det verbale. Det er kroppene som får snakke. Kroppslige erfaringer er veldig tydelige på scenen.

    – Og at publikum også innlemmes i forestillinga gjennom ritualer, at man får en kroppslig forståelse av tematikken selv, sier hun.

    .

    Hedda Fredly
    Foto: Mette Ballovara / NRK