Under oppveksten var ikke det samiske en del av Marja Karlsens liv. Det var en reise hun selv måtte ta.
– De fleste har jo lært seg duodji via en mor eller noen i familien. Det var en stor sorg for meg at jeg måtte gå en annen vei, men samtidig er duodji en kollektiv praksis som har vært en veldig fin vei inn til det samiske, sier Karlsen.
Begrepet duodji står for det tradisjonelle samiske kunst og håndverket.
En spesiell veveteknikk
Marja studerer medium og materialbasert kunst på Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO). I studiet har hun fordypet seg i greneveving og vadmel.
Greneveving er en samisk husflidsspesialitet innen duodji. Etter andre verdenskrig forsvant denne spesielle veveteknikken, men i enkelte steder i Norge overlevde den.
– Da jeg skulle lage kunst, takle dette med min samiske identitet og ta den tilbake, ble det veldig naturlig å fordype seg i duodji, sier hun.
Karlsen er en driftig dame, som har bygd en egen grenevev og spinner garnet sitt selv.
– Det er noe magisk når man kjenner fibrene ta i hverandre, forklarer Marja.
Å ta med kunsten hjem
Forrige uke kom nyheten om at Marja er utnevnt som Årets unge kunstner 2022 for Riddu Riđđu musikkfestival i Nord-Troms.
Tromsøjenta legger ikke skjul på at utmerkelsen betyr mye for henne.
– Det er veldig stort å få ta med kunsten hjem til Sápmi. Jeg har drømt om å få vise frem kunsten min på Riddu og til et urfolks publikum.
Vever inn sårbare spørsmål
For Marja er duodji så mye mer enn bare et produkt, hun bruker det også som verktøy til å uttrykke seg selv.
– Jeg er veldig opptatt av duodji og historiefortelling. Det er tusenvis år av kulminert kunnskap man praktiserer. All duodji som finnes bærer med seg utrolig mye historie. Så da har jeg begynt å veve inn tekst i arbeidet mitt, forklarer Marja.
Tekstene varierer mellom sårbare spørsmål om samiske identitet, men også enkle humoristiske ting.
– Det jeg er veldig opptatt av, er at det bærer med seg historie om motstand og kolonisering. Det kan også være små historier om veving, klippe sau og sånn.
Imponert over det høye nivået
I over 20 år har urfolksfestivalen Riddu Riđđu utnevnt «Årets unge kunstner» i festivalen. Festivalleder Sandra Marja West er stolt over å presentere årets kunstner.
– For første gang har vi en duojár som årets unge kunstner. Márjá Karlsen er en spennende kunstner som legger vekt på historiefortelling og kollektivet bak et håndverk, sier West.
Hun gleder seg stort over skaperkraften som finnes.
– Juryen var imponert over det høye nivået på søkerne, og er inspirert av den store skaperkraften som finnes blant unge samiske kunstnere, forklarer hun.
Ønsker å knytte sterkere bånd
Til festivalen tar Karlsen med seg prosjektet «Ávnnas muitá», som handler om vadmelsproduksjon.
– Til festivalen tar jeg med meg ferdigvevd vadmel, men prosessen stopper ikke der. Derfor har jeg lyst til å invitere publikum til å tove vadmel sammen med meg, og kanskje fortelle en historie eller to, sier Karlsen.
23-åringen har også allerede gjort seg opp en tanke eller to på hva hun vil bruke utmerkelsen på.
– Jeg vil knytte sterkere bånd med Sápmi og oppsøke tradisjonsbærere. Med tiden vil jeg også få til samarbeidsprosjekter med andre samiske kunstnere. Pengene er satt av til kursavgifter, reise og til en flatvev slik at jeg kan fortsette vadmelsproduksjonen.