NRK Meny
Normal

Reinkjøttlansering med høy sigarføring

Torsdag var det høy sigarføring på Aker Brygge med kjendiser, gratis vin og smaksprøver av reinkjøtt. Nå advarer BI professor mot PR-stunts som ikke følges opp.

Anne Rimmen og Erlend Elias Bragstad

Kjendis stylist Erlend Elias Bragstad og NRK-kjendis Anne Rimmen var leid inn som konferansierer under torsdagens lanseringsfest på Aker Brygge.

Foto: Jan Rune Måsø

To reinsdyr veksler mellom å spasere og ligge på rød løper på Aker Brygge i Oslo. Det blir delt ut smaksprøver av reinkjøtt til forbipasserende.

Et helt reinsdyr ligger på et spyd og blir grillet. Finnebiff som deles ut til forbipasserende slår ann.

– Ja det smakte jo godt, jeg merker viltsmaken veldig godt.

Hvordan syns du at det smakte?

– Jeg syns det var veldig godt, jeg klarer ikke å beskrive hvordan det smaker, men det var en fyldig smak på det, nydelig, sier en forbipasserende.

Det blir også delt ut hefter med oppskrifter med reinsdyrkjøtt.

Deler ut reinkjøtt på Aker Brygge

Forbipasserende fikk smake finnebiff og hel grillet reinkjøtt.

Foto: Jan Rune Måsø

Ekslusivt

Det er samelands største leverandør av reinkjøtt, Finnmark Rein, som gjør et lanseringsstunt i et område som vanligvis er forbeholdt fiffen og turister.

Reinkjøtt skal bli det neste suksesskjøttet på markedet i Norge.

Professor i markedsføring på Handelshøyskolen BI, Ragnhild Silkoset sier at markedsføringsstuntet ikke minner om et PR- stunt fra en vanlig samisk bedrift.

Hun har tatt turen ned til Akerbrygge for å titte.

– Jeg ser at de prøver å sette reinsdyr virkelig på agendaen, og å få oppmerskomhet rundt det. Med rød løper prøver de også å gi et inntrykk av at dette ikke er hverdagskost, dette er noe eksklusivt og skal fremstå som noe som skiller seg fra alt annet. De gjør et godt inntrykk, sier Silkoset.

Det er eventbyrået Playroom, som sto sto for arrangementet torsdag. Playroom er Jan Fredrik Karlsen sitt eventbyrå. Han var også selv tilsted. Playroom har blandt annet tidligere arrangert en stor og råflott fest for Rema 1000.

Ragnhild Silkoset sier at det en ganske klassisk event- markedsføring, hvor de samler flere fra bransjen for å lage en stor hendelse som tiltrekker seg veldig mye folk.

Hvor vanlig har dette vært i sameland?

– Jeg har ikke hørt at dette har vært så veldig vanlig i sameland. Det er ofte store tunge bedrifter som står bak sånne initiativ, bedrifter som har kapitlal til å gjennomføre slike happenings, sier hun.

Høy sigarføring

Torsdagen var delt i to deler. Først var det en fagdag med foredrag og bransjefolk, og på kvelden var det festligheter med moteshow med samiske klesdesignere, og konserter.

De samiske artistene Mari Boine og bandet Àrvvas, med Sara Marielle Gaup Beaska og Steinar Raknes, spilte.

Det ble delt ut gratis vin i stort omfang. De store, åpne panorama vinduene var dekket med bilder av reinsdyr for å skape inntrykk av å være på vidda.

Kjendisstylist Erlend Elias Bragstad var en av konferansierene.

– Jeg ble forespurt om å være konferansier sammen med Anne Rimmen. Samtidig skal jeg arrangerere et moteshow med samiske designere som skal vise at samisk design er moderne, i likhet med det de vil vise med reinkjøtt, at reinkjøtt er moderne, så det er en morsom link der.

Hvordan vil karakterisere denne happeningen?

– Jeg vil karakterisere den som storslått, magisk og euforisk. Det er helt utenom det vanlige. Her er helgrillet reinsdyr, levende reinsdyr, det er porselensreinsdyr, det er reinsdyr overalt. Det er virkelig morsomt å se hvor stort de gjør ut av dette, sier Erlend Elias Bragstad.

Ren markedsføring

Are Figved er daglig leder i Finnmark Rein som står bak arrangementet.

Han innrømmer glatt at hele opplegget er ren markedsføring.

– Reklame er det jo definitivt. Jeg er sikker på at jeg ikke hadde fått deg hit for å lage sak, hvis vi ikke hadde gjort dette. Så ja, vi gjør dette fordi det er en lansering, sier Figved.

– Da har vi tenkt at den beste måten å få oppmerksomhet på er å klinke til på Aker Brygge med reinsdyr på rødløper og si at nå er vi her, sier han.

Are Figved

Daglig leder Are Figved i Finnmark Rein sier at de jobber knallhardt for å være ledende på reinkjøtt. Nå skal reinkjøtt være en del av ferskvareavdelingen på dagligvarekjeden Meny.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

Nå advarer BI professoren for fiasko med for høy sigarføring om det ikke følges opp.

– Det som vil være fiasko er at det ikke skjer noe etterpå. Forbrukerne kommer her og smaker og synes det er kult, så går de hjem og gjør det de alltid har gjort, spiser ikke noe mer reinsdyrkjøtt på grunn av det her. Så hvis det her bare er en engangshendelse, så er det ikke nok for å endre matvaner hos forbrukere.

Hva må til da?

Da må dette være en del av en større plan. Nå hørte jeg at de skal inn i en matvarekjede, de skal tilby fersk kjøtt der, det kan være et sånt ledd av en større plan som gjør at reinsdyrkjøtt blir en natrulig del av folks kosthold, noe det ikke er i dag.

Ferskt reinkjøtt lanseres

Og det blir fulgt opp, ifølge Finnmark Rein. Reinkjøtt skal være en del av ferskvareavdelingen til dagligvarekjeden Meny, som samarbeider med Finnmark Rein. Flere sentrale personer fra dagligvarekjeden var tilstede på eventen.

– Vår jobb starter i dag. Vi skal jobbe knallhardt for å være ledende på reinkjøtt. Vi ønsker også å være litt annerledes, så derfor arrangerer vi også dette, sier Are Figved.

Under et innledningsforedrag på dagen, pekte Are Figved blandt annet på at reinkjøtt er et økologisk og går fritt på fjellet.

På Aker Brygge fortsetter koftekledde samedamer å dele ut smaksprøver.

– Mmm, delicious, det smaker riktig godt.

– Litt for lite salt.

Litt for lite salt?

– Jaaa.