Hopp til innhold

Ramona trodde motedrømmen var uoppnåelig

Kunstner og designer Ramona Salo Myrseth (30) pleide å snike seg hjem fra skolen for å skifte antrekk – klærne var hennes måte å uttrykke seg på.

Designer Ramona Salo. juni 2021.

KJENT NAVN: Ramona Salo Myrseth (30) har blitt et kjent navn innenfor sin bransje.

Foto: June Grønnvoll Bjørnback / NRK

I tenårene stirret Ramona Salo Myrseth ofte ut mot Lyngsalpene i Kåfjord, mens hun lengselsfullt tenkte på alt det spennende som foregikk på den andre siden.

Hun ønsket seg vekk fra den lille hjemplassen, ut i verden.

I dagbøkene skriblet hun ned drømmene sine. Drømmer som føltes litt vel store for en vanlig jente fra Nord-Norge.

Ramona ville bli klesdesigner.

Snakket gjennom klær

Interessen for klær startet tidlig.

Ramona var ekstremt stille og sjenert, og klærne ble hennes vei til formidling.

Desginer Ramona Salo, under egen forestilling "Den samiske halvtimen".

SJENERT: Selv i dag er ikke privatpersonen Ramona den som roper høyest. Men som designer og kunstner er hun svært synlig, og slett ikke redd for å ta plass.

Foto: June Grønnvoll Bjørnback / NRK

Gjennom klær kunne hun være ulike karakterer, og hun kunne vise hva hun brydde seg om.

– Det var viktig for meg da jeg var tenåring, sier Ramona.

Av og til pleide hun å stikke hjem i friminuttet for å bytte klær.

Det var fordi jeg følte klærne jeg hadde på meg ikke sa nok, eller kommuniserte det jeg ville, erkjenner hun.

Kunstner og designer Ramona Salo - Under forberedelser av "Den samiske halvtimen".

FIKK KJEFT: Ramona fikk stadig kjeft fordi hun stakk hjem fra skolen for å skifte klær i friminuttene.

Foto: June Grønnvoll Bjørnback / NRK

Klar for studier

Da Ramona ble ferdig med videregående reiste hun til Oslo.

Endelig kunne hun utforske livet på den andre siden av de mektige Lyngsalpene.

– Jeg tok bachelor i kriminologi. Det var veldig spennende, men jeg ønsket ikke å sitte på kontor. Jeg følte så sterkt at dette var ikke meg, forklarer hun.

Mens hun studerte kriminologi valgte hun dermed å ta et årsstudium i tekstil.

Og det var der det hele startet.

– I starten kunne jeg ikke sy i det hele tatt. Jeg hadde aldri sydd med en symaskin. Men jeg kunne tegne, sier hun og smiler.

Endret livet

Ramona bestemte seg for å gå «all in».

Årsstudium i tekstil ble etter hvert til bachelor i klesproduksjon og mastergrad i motedesign ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Ramonas masterprosjekt var en kleskolleksjon med tittelen «Den samiske halvtimen» – et prosjekt inspirert av paradiset «Sáivu» i samisk mytologi.

– Den kleskolleksjonen endret virkelig livet mitt. Det førte til at jeg vant en god del priser, opplyser hun.

Designer Ramona Salo. Forberedelser av kunstforestillingen "den samiske halvtimen".

VANT PRISER: Ramona vant blant annet DOGA-prisen i 2018 med Den samiske halvtimen. DOGA jobber for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur.

Foto: June Grønnvoll Bjørnback / NRK

Ramonas arbeid fikk internasjonal oppmerksomhet. Senere ble et av antrekkene hennes kjøpt inn av Nasjonalmuseet.

Ramonas drøm var blitt virkelighet.

– Jeg visste egentlig ikke at det var mulig for meg å gjøre det. Det var liksom en drøm som virket uoppnåelig på mange måter, sier hun.

Et livsprosjekt

I dag er Ramonas masterprosjekt et levende verk som puster og pulserer.

– Jeg bestemte meg for at «Den samiske halvtimen» ikke bare skulle være et prosjekt jeg la dødt. Dette er et livsprosjekt, fastslår hun.

Ramona har håndplukket kunstnerkolleger for å ta dem med på sin reise gjennom «Den samiske halvtimen».

Alle har sin rolle. Dans, scenografi, performance, motedesign, sang og joik. Alt flettes sammen til et nydelig stykke kunst.

Bilder fra «Den samiske halvtimen»:

Ramona Salo Myrseth (foran), og Kajsa Balto under visningen av forestillingen "Den samiske halvtimen".
Klesplagg laget av Ramona Salo Myrseth.
Ramona Salo Myrseth.
Forberedelser til forestillingen Den samiske halvtimen av Ramona Salo Myrseth
Generalprøve av den samiske halvtimen av Ramona Salo Myrseth.
Generalprøve av den samiske halvtimen av Ramona Salo Myrseth.
Ramona Salo Myrseth under forberedelser av forestillingen Den samiske halvtimen.

– Hun har skikkelig tæl

Artist Kajsa Balto bidrar med vokal i stykket. Hun beskriver samarbeidet som åpent og kreativt, der alle har fått lov å utfolde seg på sin måte.

– Ramona har en veldig åpen prosess. Hun gir de involverte mye rom. Det er spennende, sier Kajsa.

Kajsa Balto i Alta februar 2021.

STOR RESPEKT: Artist Kajsa Balto forteller at hun har stor respekt for Ramonas arbeid.

Foto: June Grønnvoll Bjørnback / NRK

Kajsa forteller at Ramona oppleves som veldig søt og blid, men at den stillferdige kåfjordværingen også har bein i nesa.

– Så blir man litt mer kjent med henne og oppdager at hun har skikkelig tæl. Hun er tøff og modig som kunstner. Hun gjør mange valg som er litt annerledes, forklarer artisten.

Hjem kjære hjem

I dag bor og jobber Ramona i Kåfjord. Etter ti år i Oslo var hun klar for å vende nesen hjemover.

– Selv om nettverket mitt er i Oslo, så har det vært bedre å flytte nordover. Her kan jeg jobbe mer reflektert, forteller hun.

I voksen alder har Ramona innsett hvor rik hjemkulturen er, og hvor fruktbart arbeidet oppleves der.

– Man blir kjent med ting på nytt. Du ser hva du egentlig har hjemme, og hvilke ressurser som finnes der. All kunnskapen, landskapet, plass og ro, konstaterer hun.

Kunstner og designer Ramona Salo under forberedelser til forestillingen "Den samiske halvtimen".

SJØSAMISK HÅNDVERK: Etter at Ramona flyttet tilbake til Kåfjord har hun brukt mye tid på å fordype seg i sjøsamisk håndverk.

Foto: June Grønnvoll Bjørnback / NRK

Ramona omtaler Kåfjord som et senter for kultur, og et spennende knutepunkt for kunstutøvere.

Et sted der folk med glede deler kunnskap og erfaringer med hverandre.

– Det er så mye sjenerøsitet i nord. Folk har en sånn motivasjon til å dele og lære bort.

– Det har vært veldig fint å komme tilbake, sier hun varmt.

Les også: Elin Oskal er den nye samiske BlimE-artisten

Korte nyheter

  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK
  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK