Lene Cecilia Sparrok (22) kjent fra suksessfilmen Sameblod har fått æren av å være en av de tre kvinnelige hovedrollene i teaterstykket «Ædnan», som er basert på boken med samme navn.
Premieren skal være i en av Sveriges største teaterscener, Orion teater i Stockholm.
Når NRK kommer i kontakt med henne er det en forventningsfull Sparrok før premieren.
– Jeg håper det kommer til å gå bra og at jeg ikke får jernteppe, sier en lattermild Sparrok.
Hun nølte ikke når hun ble spurt om å prøvespille til en av rollene.
– Jeg hadde allerede lest boken, og jeg synes det var en helt fantastisk fin bok. Derfor hadde jeg lyst til å prøve meg i en av rollene, sier hun.
- Les også: Et samisk århundre revet i fillebiter
Flere nye utfordringer
– Jeg har aldri jobbet med et større teaterprosjekt tidligere, og det er veldig mye arbeid med det, sier Sparrok.
Hun har fått lære mye av de andre på teateret når hun har hatt behov for det, forteller hun.
Alt har likevel ikke vært så lett. Teaterstykket er på både svensk og nordsamisk. Lene Cecilia Sparrok snakker sørsamisk som morsmål, og har derfor vært nødt til å lære seg nordsamisk.
– Det er ikke det språket som jeg vanligvis bruker og kan. Jeg har jobbet mye med det og jeg har også fått hjelp av en språk coach, sier hun.
Resten av året skal de reise rundt omkring i hele Sverige på turné. Etterpå vet hun ikke hva hun skal gjøre. Hun vet heller ikke om hun kommer til å jobbe videre som skuespiller.
– Det er veldig morsomt, men det er også mye jobb med det. Jeg får se hva framtiden bringer, sier hun.
Tidkrevende
I boken Ædnan skrevet av Linnea Axelsson følger man tre generasjoner av samiske kvinner og deres livshistorier fra 1900-tallet til vår tid.
Et samarbeid mellom Giron Sámi Teáhter og Riksteatern har gjort at boken Ædnan nå har blitt et teaterstykke.
Malin Stenberg og Irena Kraus har sammen skrevet manuset til forestillingen, og de har brukt to år på å ferdigstille manuset.
De ønsket å lage teaterstykket fordi det er en fantastisk historie, med et enormt vakkert språk og et viktig politisk tema, forteller Stenberg som i tillegg er regissør i stykket.
– I Sverige er det mange som ikke kjenner til den samiske historien. Det er en del av vår felles historie, og en del av vår felles arv, sier hun.