NRK Meny
Normal

Ber regjeringen utnytte potensialet i samisk reiseliv

Reiselivet i Nord-Norge er i vekst, og dette mener sametingsråd Silje Karine Muotka skyldes en synlig og levende samisk og nordnorsk kultur, i tillegg til den gitte naturen og nordlyset.

Reinsdyr i nordlys

Natur og kultur er juvelen i norsk reiseliv, mener sametingsråd Silje Karine Muotka.

Foto: NRK

– Samisk reiseliv er lite utnyttet i dag, men likevel en stor ressurs. Dette ønsker jeg å tipse næringsdepartementet om, sier sametingsråd Silje Karine Muotka.

Muotka kaller natur og kultur juvelen i reiselivet i Norge. I den forbindelse fremhever hun at samisk reiseliv dekker de fleste behov, med opplevelsesturisme bygget på natur, bærekraftig naturbruk, kultur og historie.

Silje Karine Muotka

Sametingsråd Silje Karine Muotka.

Foto: Sergey Gavrilov / NRK

– For et internasjonalt publikum er samiske reiselivsprodukter både eksotiske og autentiske, og Norge som reiselivsnasjon har alt å vinne på å satse her.

Forventet vekst

Næringsdepartementet har bestillt en analyse av verdiskapingen i norsk reiseliv. Næringsminister Monica Mæland mottok rapporten onsdag. Hun sier det er viktig med et konkurransedyktig reiseliv, og at det handler om innhold, tilgjengelighet og pris.

– Vi trenger mer kunnskap om norsk reiseliv for å utvikle en ny reiselivspolitikk som kan styrke næringens konkurransekraft.

Nærbilde av næringsminister Monica Mæland

Næringsminister Monica Mæland.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, sier at 2015 er et mulighetens år for norsk reiseliv.

– Kvaliteten på norske opplevelser er vensentlig styrket, kronekursen er gunstig, og flere utlendinger kommer til Norge.

Fremst i verden

Silje Karine Muotka støtter rapportens visjoner om at reiselivet skal skape verdier, og har selv en visjon om at samisk reiselivsmiljø innen fem år skal være en av de fremste i verden på kultur- og reiselivssatsning blant urfolk. Samtidig advarer hun mot å se seg blind på punktene i rapporten som omhandler størrelsene på satsningene.

– Vi må huske at mange av våre produkter tilbyr autensitet og nærhet til naturen. For disse kan smått være godt, og vi burde stimulere til at de kan utvikles.