– Vi har ikke flere å miste, sier leder i Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) Ellinor Marita Jåma.
Hun setter nå sin lit til reindriftas nytilsatte HMS-arbeidere.
De må lage gode løsninger til dem som er blant de mest utsatte, når de er på jobb i Norge.
Har mye å lære
Bare i Finnmark har
Tre ble alvorlig skadet, og en omkom.
– Jeg ser fram til arbeidet som HMS-rådgiverne er i gang med. Jeg tror vi har mye å lære når det gjelder HMS i reindrifta. Forhåpentligvis får vi mindre ulykker i næringa, sier Jåma.
Hva er din reaksjon på disse ulykkene?
– Veldig stor medfølelse til de nærmeste pårørende. Det her er noe som hele næringen blir preget av. Dessverre så opplever vi altfor mange ulykker i reindrifta, sier Jåma.
- Les også:
Beitekrise og fôring
I vanskelige tider, som dette året, må reinen fores.
Ingen vil at dyrene skal dø av mangel på mat.
– Det er det som er veldig utfordrende. Mange av ulykkene skjer når det er dårlige værforhold. Men ut må man, uansett vær og vind, forklarer Jåma.
Er ikke reindriftsutøvere flinke med HMS?
– Det vil jeg ikke si, men de aller alle fleste er kanskje ikke bevisste på det under hardt arbeid, og lange dager. De opplever gjerne stress da, forklarer Jåma.
Systematisere og bevisstgjøre
En av de to HMS-ansatte i reindrifta er Anna Kristine Sokki Bongo.
Hun mener det er mye som må på plass, før folk i næringa er tryggere på jobb.
– Reindrifta er et av Norges farligste yrker. Nå finnes det ikke en plan for hvordan man skal forebygge ulykker, og skader i næringa, sier hun.
Selv om det har tradisjonelt blitt gjort mye godt HMS-arbeid i reindrifta, er det behov for å systematisere arbeidet.
Utøvernes helse må ytterligere fokus.
– Det er først og fremst bevisstgjøring som må til. Folk må bli bevisste på hva HMS er for noe, forklarer Bongo.
Flere ulykker i året
Det finnes
I en rapport som er laget av SANKS (Samisk nasjonal kompetansetjeneste – psykisk helsevern og rus), kommer det frem at over halvparten av
Tall fra Sverige viser også at på litt over 20 år har i gjennomsnitt tre reineiere omkommet på jobb årlig.
Tallet har fordoblet seg siden 1980-tallet. Det viser en undersøkelse gjennomført av Södra Lapplands forskningsenhet.
Ingen annen næring i Sverige har så høy ulykkesrisiko som reindrifta.
Stress og flere kjøretøy er årsaken til at ulykkestallene har økt.
Å jobbe i reindrifta er dobbelt så farlig som å være bonde eller skogbruker. Det er de yrkene i Sverige som kommer på andre og tredje plass, når det gjelder dødsulykker på jobb.
Hjelpemidler er viktige
I tillegg finnes det i dag mange forskjellige teknologiske hjelpemidler. De kan være til stor hjelp når det er mørkt eller uvær, slik at man ikke ser noe som helst.
Bongo har være i kontakt med selgere av GPS, og har lært hvordan slike skal brukes når man ferdes ute i dårlig vær.
Det er for eksempel mulig å GPS-merke farlige områder, og dele det med andre som også bruker GPS.
- Les også:
Digitale løsninger
Planen var å samle reindriftsutøvere til felles møter, for å kartlegge hva slags HMS-tiltak de trenger.
På grunn av korona-krisen må dette nå gjøres digitalt, men alle detaljer rundt dette er ikke ennå helt på plass.
– Vi kan nok ikke forebygge ulykker helt, men jeg mener og tror at dette prosjektet vil klare å redusere ulykker ganske mye, sier Bongo.
Hun viser til at andre næringer som har tatt HMS på alvor, opplever nedgang i antall ulykker.
– Må ha mat uansett vær
Ellinor Marita Jåma er klar på at ut må man, uansett når det er krise i næringen.
– Veldig ofte er man allerede på fjellet når været skifter og blir dårligere. Sunn fornuft og riktige vurderinger må til, sier NRL-lederen.
- Les også:
- Se også en musikkhyllest til alle de som har hold hjulene igang.