Hopp til innhold

Snur etter massiv Joika-kritikk – endrer navn og design

– Tiden er moden for et skifte, sier Nortura om merkevaren som har eksistert i 60 år.

Joika-kaker

SKIFTES UT: Slik kommer ikke boksene til Joika å se ut lenger.

Foto: Samuel Frode Grønmo / NRK

Nå har Nortura bestemt seg for å gjøre endringer.

Den samiske gutten som har prydet Joika-boksen i over 60 år forsvinner nå for godt. Det skriver nå Nortura i en pressemelding torsdag.

Merkevaredirektør i Nortura, Nina Rishovd Stavenæs sier at tidene har forandret seg siden Joika først ble lansert

– Ord og grafiske uttrykk som var dagligdags den gang oppleves annerledes i dag, og det er riktig avgjørelse å endre oss i takt med dette, sier hun.

Endrer navn og design

I pressemeldingen sier Nortura at det vil ta en tid før endringene blir synlige.

– Det første vi kommer til å gjøre er å ta vekk illustrasjonen av den samiske gutten. Vi vil trenge mer tid på å endre selve navnet, som vil skje gradvis for å tilvenne forbrukeren til et nytt navn, forteller Stavenæs.

Beslutningen om å ta bort den velkjente samegutten kommer etter at det i april blusset opp en stor debatt om joikakaker. 

Denne nyheten gleder leder i samerådets kulturavdeling Christina Hætta.

– Vi i Samerådet er selvfølgelig veldig glade og fornøyde, sier hun til NRK.

Christina Hætta

FORNØYD: Leder i kulturavdelingen, Christina Hætta, kan smile bredt etter at Nortura har valgt å endre både navn og design på joikakakene.

Hætta roser samtidig den gode dialogen med Nortura.

– Nortura har forstått vårt syn, og vi er veldig glade for at de nå vil endre både karrikaturtegningen og navnet.

Joika med kleskolleksjonssamarbeid med Tise

KRITIKK: Det var samarbeidet mellom gjenbruksappen Tise og Nortura som satte fyr på debatten om joikakakene.

Foto: Skjermdump Tise / Bildemontasje: Anders Boine Verstad

– Skal ikke bidra til diskriminering

I februar tidligere i år endret Nortura emballasje fra metall- til pappemballasje. Bakgrunnen for at designet ikke ble endret samtidig, handlet om å sørge for at kundene kjente igjen produktet, skriver Nortura.

– Våre produkter skal ikke bidra til diskriminering, og det må veie tyngst i denne saken, sier Stavenæs.

Nortura har vært i kontakt med både Sametinget og Samerådet for å forhøre seg om endringene.

– Vi ser at stadig flere store selskaper, både i Norden og internasjonalt, som bruker urfolks kulturer i sine produkter nå endrer sine produkter til en mer sensitiv og tidsrettet fremstilling, sier Hætta.

– I en tid hvor vi i verden nå har lært mye om hverdagsrasisme, er vi svært glade for at Nortura nå tar del i denne globale bevegelsen, legger Hætta til.

  • Se også: Ella Marie Hætta Isaksen vil ikke at samisk kultur skal forbindes med kjøttkaker på boks (artikkelen fortsetter under videoen):
Ella Marie Hætta Isaksen vil ikke at samisk kultur skal forbindes med kjøttkaker på boks. Fra P3morgen-sending 23.04.2020.

Vet ikke hvordan ny pakning blir

Nå sier Nortura at emballasjen først må bli brukt opp, før de går over på den nye versjonen med nytt navn og design.

Hvordan denne blir, vet de ikke enda.

Det Nortura kan si, er at de ønsker å beholde en samisk eller en nordnorsk profil på profil. Dette har Samerådet gått med på, ifølge pressemeldingen.

– Vi vil trenge mer tid på å endre selve navnet, som vil skje gradvis for å tilvenne forbrukeren til et nytt navn, sier Stavenæs.

Joikakaker skal over på kartong.

ENDRINGER: Til venstre var de gamle hermetikkboksene, til høyre de nye kartongene. Nå forsvinner både navnet og det velkjente designet.

Foto: Håkon Vårhus Sagen / NRK

Korte nyheter

  • Stor utstilling med urfolkskunstnere: «Urfolkshistorier» i Bergen

    På fredag åpner vi den gigantiske utstillingen «Urfolkshistorier» på Kode i Bergen.

    Det er trolig første gang i Europa at et museum presenterer en så stor kunstutstilling med og av urfolk.

    Kuratorene representerer urfolk i Mexico, Brazil, New Zealand, Sápmi/Norden, Australia, Peru og Canada.

    Utstillingen teller til sammen 300 verk, 170 kunstnere og dekker sju regioner i verden.

    Utstillingen åpner fredag 26. april.

    Utstillingen er svært politisk, og har en egen avdeling om urfolksaktivisme.

    – Disse kunstnernes arbeid reflekterer deres liv - og selv om det er fra ulike kanter av verden går noen tema som en rød tråd: miljøødeleggelse, overgrep, frihetskamp og kulturundertrykkelse – men også en enorm overflod og livsglede.

    – Flere av kunstverkene representerer en viktig motstemme mot et økende overforbruk og naturødeleggelse, sier kurator Irene Snarby.

    De samiske kunstnerne er blant annet Britta Marakatt-Labba, Joar Nango, Ingunn Utsi og Máret Ánne Sara.

    Alexander Luna, Maxima Acuña in Tragadero Grande in front of the Laguna Azul, 2012 (detalj).
    Foto: Pressebilde
  • Møtes til protest mot president Lula

    Tusenvis av urfolk samlet seg mandag i Brasils hovedstad Brasilia til starten av den 20. «Free Land Camp».

    Den ukelange årlige leiren for urfolk i Brasil vil i år fokusere på å protestere mot president Luiz Inácio Lula da Silvas uoppfylte løfter om å opprette reservater og utvise ulovlige gruvearbeidere og landtyver fra deres territorier.

    I forrige uke opprettet Lula to nye reservater i stedet for de seks hans regjering hadde lovet i år.

    Under kunngjøringen erkjente han at «noen av vennene våre» ville bli frustrerte.

    Urfolksprotest i Brasilia
    Foto: Dan Robert Larsen / NRK
  • Sámi festiválat Norggá buoremusaid gaskkas

    «Norske Kulturarrangører» organisašuvdna lea dál almmuhan evttohasaid oažžut lágideaddji bálkkašumiid jagi 2023 ovddas.

    Márkomeannu, Riddu Riđđu ja Sámi Beassášmárkanat leat evttohuvvon iešguđet surggiin.

    Sámi Beassášmárkanat gilvvohallet nammaduvvot «Dán jagáš festiválan».

    Festiválat Márkomeannu ja Riddu Riđđu lágideigga oktasaš doarjjakonseartta Fovse- sápmelaččaide ja -ákšunlisttaide Riikalávddis Oslos. Dainna konsearttain sáhttiba festiválat nammaduvvot Dán jagáš inspirašuvdnan.

    Márkomeannu lea maiddái finalistta Dán jagáš čalbmerávkaleapmi.

    Lubna Jaffrey åpnet Riddu Riđđu.
    Foto: Inga Maret Solberg Åhren / NRK