Undersøkelsen Economist Intelligence Unit har tatt for seg flere forskjellige internasjonale standardiserte prøver som PISA, TIMSS og PIRLS i fagene lesing, matematikk og naturfag. I tillegg har man benyttet oversikter over lesekyndige og
statistikk om hvor mange som fullfører forskjellige typer utdanning.
Ole Kristian Bergem, postdoktor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, er ikke overrasket over resultatene. En av grunnene er at rankingen baserer seg på både PISA og TIMSS - rangeringer der Norge alltid har gjort det forholdsvis dårlig.
– Resultatene av slike rankinger er avhengig av hva man legger vekt på. Vi har mange gode kvaliteter i skolesystemet som ikke blir vektet i denne sammenligningen. Hadde man for eksempel også lagt vekt på engelskkunnskaper eller demokratiforståelse, så tror jeg vi ville ha kommet bedre ut, sier Bergem.
Undersøkelsen omfatter utdanningssystemet opp til universitets- og høgskoleutdanningen i 39 land og en region (Hong Kong). Som så ofte før topper Finland listen, mens Sør-Korea havner på andreplass og Hong Kong på tredje.
Blant de skandinaviske landene, foruten Finland, havner Danmark på 12. plass og Sverige på 21. plass.