NRK Meny
Normal

Nominert til kritikerprisen for teater

Det samiske nasjonalteatret Beaivváš er nominert til kritikerprisen for teater for stykket Vidas Extremas.

Vidas Extremas

Vidas Extremas

Foto: Aslak Mikal Mienna

Det melder Kritikerlaget .

Slik er begrunnelsen for at Vidas Extremas er nominert:

«Fascinerende konglomerat av rituelle tablåer»

«Vidas Extremas er et fascinerende konglomerat av rituelle tablåer. En organisk sammensetning av talte, sungne og skrevne tekster, av urgamle og moderne, duggfriske fysiske uttrykk, en bruk av stemme og kropp som åpenbart er hentet fra aktørene og dypet av kulturene de tilhører. Regissør Jon Tombre har, i samarbeid med scenograf Even Børsum og lysdesigner Bernt Morten Bongo, nærmet seg denne materien med lydhørhet og fingerspissfølelse. Det er ikke sinte anklager mot imperialisme, undertrykkelse og diktatur som her står på dagsorden, snarere en slags samling i bunn: Hvem er vi, hvor kommer vi fra, hvor står vi nå? En bearbeidelse av historien og sorgen over de forsvunne, med de virkemidlene som er tilgjengelige.»

De andre som er nominert til kritikerprisen for teater er Pia Maria Roll for Nå løper vi i samarbeid med Teater Ibsen og Brageteatret, og Laurent Chétouane for regi av Den Stundesløse, Nationaltheatret.

Kritikerprisene for teater, musikk og dans deles ut på Litteraturhuset i Oslo torsdag 29. september kl. 11.00.

Fått god mottakelse

Vidas Extremas bygger på tekster av fire forskjellige forfattere fra Sápmi, Guatemala og Argentina, satt sammen av forestillingens instruktør, Jon Tombre.​

Fem av de åtte i ensemblet er dyktige hip-hopere, rappere, beatboxere, artister, skuespillere fra Guatemala, mens de tre øvrige er fra Norge/Sápmi, med blant annet rapperen Nils Rune «Slincraze» Utsi og to av teatrets egne skuespillere, Mary Sarre og Iŋgor Ántte Áilu Gaup.

Forestillingen bygger på 17 tablåer, dikt, satt sammen til en unik forestilling, som blant annet bruker fem forskjellige språk, samisk, norsk, spansk og to mayaspråk.

Stykket hadde urpremiere for fulle hus i Oslo og har fått veldig mye ros og gode anmeldelser. Det samiske nasjonalteatret Beaivváš har fått en av teater-Norges høyeste utmerkelser Heddaprisen for dette stykket.