Det nye nødnettet som kostet staten flesk har de siste to døgn vært nede for telling. Denne svikten har etter det NRK erfarer kun skjedd i Karasjok-området i Finnmark.
LES (ekstern lenke):
Har dekning til og fra
– Nødnettet har kun fungert til og fra her hos oss, med den konsekvensen at vi ikke har kunnet kommunisere med øvrige nødetater i fylket, noe som er uheldig sier Ketil Somby i Karasjok brannvesen.
Dette bekreftes av Direktoratet for nødkommunikasjon, som i dag måtte ty til det gamle analoge systemet for å sikre sikkerheten til befolkningen. Grunnen til denne svikten ligger hos nettleieleverandør Telenor, ifølge kommunikasjonsrådgiver Yngvil O. Runde.
– Problemet ligger i infrastrukturen til Telenor. De er klar over problemet og de jobber med saken. Det er selvfølgelig svært viktig for oss at problemet løses.
Et nødnett for «folk flest» - det vil si 86 % av landet
Om Telenor har et godt nok system for å levere slike tjenester for Nødetaten, vil ikke teleselskapet si noe om.
– Det får være opp til Direktoratet for nødkommunikasjon å vurdere, sier pressekontakt Per Arild Meling ved Telenor.
Norge har brukt en god del ressurser på dette nødnettet, er det godt nok utbygd?
– Ja, vi mener det. Det dekker de områdene folk flest oppholder seg, det vil si pålandsbasis har det en dekning på 86 %, og der hvor folk ferdes og bor har det en deking på 100% .I tillegg vil eksempelvis Røde Kors, som også bruker nødnettet kunne kommunisere via andre radioterminaler, sier kommunikasjonsrådgiver Runde ved Direktoratet for nødkommunikasjon.
Håper på snarlig løsning
Problemet, nærmere bestemt et brudd i en fiberkabel, ble oppdaget i slutten av forrige uke. Telenor har siden jobbet for å rette opp feilen, med ulik hell.
– Det ble gjort midlertidige oppretninger, men dette ga likevel brudd i dekningen for nødetatene i Karasjok, som gjorde at vi anså det som nødvendig å ta i bruk det analoge systemet for å være på den sikre siden, opplyser Runde.
Hvor lenge nødetatene må klare seg med det gamle analoge systemet er uvisst.
– Jeg vet at Telenor prioriterer dette, og jeg håper at det fikses så fort som mulig, avslutter Runde.