– Det er stor interesse blant jusstudenter i Oslo for å lære mer same- og urfolksrett, sier Sander Bøe Bertelsen (24).
Han studerer juss på fjerde året ved Universitetet i Oslo, og er også leder for Juridisk Studentorganisasjon ved UiO.
Fosen-dommen, der staten tapte saken mot reindrifta i Høyesterett, er en av sakene som har ført til økt interesse for samerett.
Studentene ser at dette er et fagfelt som krever gode kunnskaper.
– Det er ganske omfattende saker. Det er mye prosedyre i domstoler og de tar veldig lang tid. Og noen av sakene går jo også tilbake igjen til departementene, sier Bøe Bertelsen.
I dommen slår Høyesterett fast at konsesjonen, som staten ga vindindustri utbyggerne på Fosen for snart 10 år siden, er ugyldig. Utbyggingen var også i strid med menneskerettighetene.
Samerett en del av hverdagen
Vi møter Sander og studiekameraten Nicholas Bertheau Solem (24) på studentforeningens møterom.
De utgjør lederduoen i Juridisk studentutvalg (JSU) ved UiO.
En nylig rundspørring blant studentene på fakultetet om ønsker for valgfag, viser at det er flere enn de to som vil lære mer om samerett.
– Vi vet i hvert fall av den undersøkelsen at veldig mange Oslo-studenter savner det som eget fag, sier Solem.
JSU-lederne tror flere nå tenker at samerett kan bli en del av hverdagen etter endt utdannelse.
– Mange har nå sett at samenes rettsforhold behandles også utenfor rettshistoriefagene, og de mer generelle, teoretiske fagene. Det er også et praktisk fag, som påvirker beslutningsmyndighetene våre. Det har økt interessen, sier Bertelsen.
– Gi dypere forståelse
Ved det juridiske fakultetet i Oslo ser de nå på muligheter for å få til et samarbeid med Universitetet i Tromsø (UiT) om undervisning i samerett. Dette ble også tema under Samerettssymposiet, som arrangeres av Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved UiO (ekstern lenke).
Studentlederne har tro på et slikt samarbeid.
– Dette er kanskje en gylden mulighet til å ta opp et samarbeid med Tromsø, sier Nicholas Bertheau Solem.
– Dette ville gitt Oslo-studentene en dypere forståelse for kultur og historie, og også andre felter av same- og urfolksretten, som er av betydning, sier Solem.
– Veldig gledelig
Aila Biret Selfors er stipendiat ved UiT. Hun er glad og overrasket over det hun hører fra studentene i Oslo.
– Jeg er så glad. Dette gir jo håp for fremtiden. De har helt rett i at det er viktig at fremtidige jurister i Norge også lærer om samerett, sier Selfors.
Uansett om de skal jobbe i departementer eller være høyesterettsdommere, så er det viktig at de også har grunnleggende kunnskaper om samerett, påpeker hun.
– Mangel på kunnskap er farlig
Fosen-dommen er et eksempel på hvor galt det kan gå når jurister ikke har kunnskaper om samerett.
– For reindriftsutøverne har det jo blitt en svært vanskelig situasjon på Fosen. Hvis de i regjeringen, som i sin tid var med på å gi konsesjonen, hadde kunnet same- og urfolksrett bedre, så kunne denne situasjonen kanskje vært unngått, sier hun.
Denne kunnskapen burde alle jurister i Norge ha, mener hun.
– Det kan i verste fall være farlig for samene, dersom ikke flere jurister lærer om samerett. I eksempelet med Fosen-saken kan verst tenkelig utfall være at de som i dag lever av reindrift må gi opp sitt levebrød, sier hun.
– Stille de rette spørsmålene
Høyesterettsdommer Cecilie Østensen Berglund gleder seg også over at jusstudenter i Oslo selv etterlyser mer samerett i pensum.
Dommeren forteller at de skal forberede seg til forskjellige roller i samfunnet.
– Noen vil kanskje prosedere saker på vegne av staten. Andre vil jobbe på privatsiden, og kanskje for samiske interesser. Kommuner og regjeringsadvokaten er også mulige arbeidsgivere, for å nevne noen, sier Berglund.
I alle disse rollene kan fremtidige jurister ha behov for gode kunnskaper om samisk kultur og samerett.
– Da er det viktig at man har den samme forståelsen av hvilke utfordringer som rører seg. Og at man i større grad evner å stille de rette spørsmålene, uansett hvilken side man skulle representer i retten, sier Berglund.
– Handler om dannelse
Tilbake på kontoret til studentforeningen er vi i ferd med å runde av samtalen. Sander og Nicholas har en eksamen de skal forberede seg til neste dag.
Denne gangen er ikke faget samerett. Likevel holder de fast ved at det er et emne de mener fremtidige jurister i Norge må kunne mer om.
– Definitivt. Ikke bare på retten, men også på kultur og historie. Det gjelder ikke bare for jurister, men det gjelder for beslutningstakere på veldig mange forskjellige plan i samfunnet. Sikkert spesielt her i Oslo, sier Nicholas.
Han får anerkjennende nikk fra Sander.
– Det handler jo på en måte om dannelse. At man skal ha det helhetlige hensynet. Ikke bare læren om dette forholdet som en del av et annet fag. Dette er jo en hel kultur, ikke bare en del av en annen kultur. Vi trenger absolutt bedre kompetanse der, sier han.