Øystein Hauge presiserer at han i prinsippet ikke er imot mudring i Tanamunningen naturreservat.
– Men
. Derfor er det nødvendig med en ordentlig konsekvensanalyse før det gis klarsignal, forklarer Hauge.Han får full støtte fra lederen i Naturvernforbundet i Finnmark, Leif Wasskog.
– Vi er sterkt kritisk til prosessen som ligger til grunn for denne saka. Det er nødvendig med flere målinger og undersøkelser av grunnforholdene før endelig vedtak kan fattes, sier Wasskog.
- Les også:
50.000 lastebillass sand skal fjernes
Elkem AS Tana som er datterselskap av kinesiskeide Elkem, har et kvartsittbrudd i Austertana. Kvartsitten leveres med båter til smelteverk i ulike deler av verden.
- Les også:
For å komme til bruddet må lastebåtene gjennom Tanamunningen naturreservat hvor de ikke kan ha større last enn 6000 tonn. Nå planlegger de å ta i bruk 10.000-tonnere, men da må farleden gjøres dypere og bredere.
400.000 kubikkmeter med sand, tilsvarende 50.000 lastebillass, skal fjernes fra naturreservatet.
Men naturverneren som selv bor i Austertana, frykter for ubotelige skader.
– Fjerning av sand kan ødelegge livsgrunnlaget
Livet i Tanamunningens naturreservat har en nøkkelart - fiskeslaget tobis, også kalt sil.
– Ved en eventuell mudring risikerer man å ødelegge livsgrunnlaget for denne arten. Sel, fugl, sei, torsk og ikke minst laksen er avhengig av silen som befinner seg i det internasjonale reservatet, forklarer Hauge.
Sil har som særtrekk at den gjemmer seg i sand, spesielt hvis den blir skremt.
– Fjernes sanda, kan også silen fjernes. Per i dag vet vi ikke hvilke konsekvenser det kan gi. I verste fall kan det være en katastrofe for laksebestandene i vassdraget som allerede fra før er under sterkt press, frykter Hauge.
– Kinesere ønsker raskere fortjeneste
Han tror ikke på påstandene om at det per i dag er risikofullt for båtene å ferdes gjennom farleden.
– Nå går det i snitt 3,4 skipslaster ut gjennom reservatet i uka. Trafikken har pågått fra 1974, og har foregått uten grunnstøtinger hittil, svarer Hauge.
Han tror årsaken til mudringa er heller den at Elkem ønsker større og raskere fortjeneste av virksomheten i Austertana.
Og når de samtidig
, gjelder det å ta i bruk større båter, hevder Hauge.- Les også:
Avviser påstandene fra Naturvernforbundet
Påstandene blir kategorisk avvist av daglig leder i Elkem AS Tana, Rune Martinussen.
– Mudring er nødvendig for å gjøre farleden tryggere, forklarer daglig leder Rune Martinussen i Elkem AS Tana.
Foto: Nils Henrik Måsø / NRK– Per i dag foreligger det ingen planer om å utvide produksjonen utover dagens takt. Mudringen er nødvendig for å gjøre innseilingen tryggere når vi skal ta i bruk større båter, svarer Martinussen.
Kystverket som utreder prosjektet er enig i at mudring kan være nødvendig for å gjøre farleden tryggere.
– Det gjenstår fortsatt mye arbeid før vi kan komme med vår endelige anbefaling. Hensynet til laksebestandene vil selvsagt bli en viktig del av denne vurderingen, svarer sjefingeniør Arve Andersen i Kystverket Troms og Finnmark.