– Å gjøre dette i hjemkommunen, Tana, hadde vært meningen. Akkurat nå angrer jeg på at jeg bor her.
Ordene tilhører snøskuter-vanncrossutøver, Morten Blien.
Han var en skuffet tanaværing da han mottok avslaget fra hjemkommunens motorferdseldispensasjonsutvalg. Utvalget avslo for andre gang Bliens søknad om å få kjøre med snøskuter sommerstid, på en isfri Tanaelv.
Planen med dispensasjonen var å forsøke å kjøre hele 250 kilometer med snøskuter på åpent vann, noe som ville betydd verdensrekord innen denne vannmotorsporten.
I utgangspunktet forbud
Kjøring på vann reguleres blant annet av «Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag».
Kommuner har etter loven myndighet til å innvilge kjøredispensasjoner.
Det er nettopp i henhold til denne loven med tilhørende forskrifter, at Morten Blien søkte Tana kommune om å få kjøre på Tanaelva med snøskuter – men som så kjent endte med avslag.
Ruteendring kan berge drømmen
– Men jeg jobber nå med å få kjøre i nabokommunen Karasjok, sier Morten Blien.
Dersom Karasjok kommune innvilger Morten Bliens søknad, vurderer han å gjennomføre verdensrekordforsøket på den delen av Tanavassdraget som kun ligger innenfor Karasjoks kommunegrenser.
Løsningen kan da bli å starte fra opprinnelig tiltenkt startpunkt, Ássebákti – men snu like sørvest for kommunegrensa til Tana.
Deretter kjører Blien tilbake motstrøms mot startpunktet, og følger denne ruta frem-og-tilbake så langt bensinbeholdningen rekker.
Det har ikke lyktes NRK å komme i kontakt med lederen av Karasjok kommunes dispensasjonsutvalg for motorferdsel i utmark, Evald Nordsletta, etter gjentatte forsøk.
– Dette er blitt en hastesak
Ifølge avisa Ságat, var det et enstemmig dispensasjonsutvalg som avslo Bliens søknad for Tana kommunes del.
– Det blir mer og mer skuterkjøring på vann. Da mener vi, særlig i forhold til denne saken, at berørte parter bør få uttale seg, sier kommunens dispensasjonsutvalgsleder, Håvald Hansen, til avisa.
Han viser også til at Tanaelva er grenseelv mot Finland, og at finske myndigheter ikke er involvert.
– Dette er blitt en hastesak som ikke er godt nok behandlet, og da velger vi å være føre var, tillegger Hansen.
Ville sette hjemkommunen på kartet
– For Tana, Finnmark og elva vår ville dette blitt veldig stort. Dette ville blitt lagt merke til i hele verden, sier Morten Blien til NRK.
– Jeg anket det første avslaget fra Tanas disputvalg, fordi dette handler ikke om å kjøre tull. Dette handler om å sette Tana på kartet, legger han til.
– Men har du planer om å anke den avslåtte dispsøknaden fra Tanas kommunes dispensasjonsutvalg – for eksempel til formannskapet eller kommunestyret?
– Ja, svarer en ordknapp vanncrosskjører.
Verdensrekordforsøket avhenger nå av hva som blir resultatet av en ankebehandling i Tana kommune – og hvorvidt Karasjok kommune innvilger Bliens søknad.