– Vi ser at vi har klart å få ned antallet på elever som slutter og at det er en liten forbedring. Det er ikke en så stor nedgang at vi kan si oss fornøyd med det, men det går iallefall i riktig retning, sier rektor Ellen Inga O. Hætta.
For et par år siden sluttet cirka 10 prosent av elevene midt i skoleåret i Kautokeino, for skoleåret 2012/2013 var tallet nede i 6 prosent.
- Les også:
Selv om
, er frafallet størst lengst nord i landet. I Finnmark er det omlag bare halvparten av elevene som fullfører videregående skole, og fylket har i mange år vært på toppen av statistikken over skolefrafall.- Les også:
- Les også:
Både regjering, stat og fylkeskommune har i mange år jobbet for å få flere til gjennomføre skolen. Tall fra Sametinget viser at
før avsluttende eksamen.Etter at Fylkesmannen i Finnmark gjennomførte tilsyn med de videregående skolene i 2005, har
.Skolen ringer opp skulkerne
I Kautokeino har man også sett at mange elever slutter på skolen før skoleåret er omme. De siste årene har imidlertid den samiske videregående- og reindriftsskolen i Kautokeino klart å holde på flere elever gjennom hele skoleåret. Et av tiltakene er tettere oppfølging av elever.
– Vi har en miljøarbeider ansatt på skolen som hver morgen ringer til de elevene som ikke har dukket opp på skolen, for å høre om hvorfor eleven ikke er tilstede. Vi har jobbet mye med oppfølging av elever, og det tror jeg har gitt resultater, sier rektor Ellen Inga O. Hætta.
- Les også:
- Les også:
Halvparten fullførte skoleåret
Tilstanden er imidlertid en helt annen i den samiske videregående skolen i Karasjok. Rektoren sier til NRK at de har opplevd det motsatte, langt flere enn tidligere år har sluttet på skolen.
– Jeg tror det er mange årsaker til det. Forskning viser at de som har hatt det vanskelig på ungdomsskolen, som regel også er de som dropper ut av videregående skole. Vi har erfart at det stemmer som regel bra, sier Åge Somby.
- Les også:
I skoleåret 2012/2013 sluttet 17 prosent av elevene på skolen i Karasjok før skoleåret var omme. Bare litt over halvparten av elevene, 56,4 prosent, fullførte og besto skoleåret.
– Det kan bety at noen trenger mer tid enn tre år på å fullføre hos oss, sier han.