Særleg alvorlig er situasjonen når det gjelder samisk som andrespråk, mener mållaget, som hadde årsmøte i helga.
– Det er viktig å ta i bruk mer samisk i skolen utover samiskundervisning slik at elever som har samisk som første- eller andrespråk, får reel mulighet til å bli tospråklig, sier Håvard B. Øvregård, leder i Noregs Mållag, i en pressemelding.
Nedgang i andrespråk
Noregs Mållag uttaler at det står sammen med sentrale samiskmiljø i å avvise alle forsøk på å sette nynorsk og samisk opp mot hverandre.
Landsmøtet uttaler at det er glad for de mange positive tiltakene som har blitt satt i verk for å styrke samisk språk de siste årene, særlig innenfor kulturfeltet. Likevel er det urolig for vilkårene for unge, og spesielt de som har samisk som andrespråk.
- Les også:
- Les også:
– Andrespråksopplæringen er en stor del av den samlede samiskopplæringen i Norge: i skoleåret 2005/2006 hadde 3055 elever samiskopplæring, og av disse var det 2057 av elevene som hadde samisk som andrespråk. I skoleåret 2010/2011 var det samlede tallet gått ned til 2245, og praktisk talt hele nedgangen kommer av frafallet i faget samisk som andrespråk, viser laget til.
Faget samisk som andrespråk har eksistert i 25 år, men har fremdeles ikke funnet en form som oppfyller målsettingene om å gjøre elevene tospråklige, mener mållaget.
Dramatisk utvikling
Landsmøtet mener kunnskapsministeren bør ta grep om det de kaller en dramatisk utvikling, og foreslår tiltak:
- Undersøke hvordan faget som andrespråk kan integreres bedre i skolehverdagen, framfor å være et fag som blir undervist etter skoletid.
- Ta i bruk mer samisk i skolen utover samiskundervisninga, slik at elever med samisk som første- eller andrespråk får reel mulighet til å bli samiskspråklige.
- Ta i bruk resultat fra forskning på andrespråkopplæring i minoritetsspråk i tillegg til de forsøkene med forsterket andrespråkopplæring som har vært gjort i samiskspråklige områder i Norge.
- Styrke lærerutdanningen for samiskspråklige lærere, slik at det blir mulig å øke timetallet.
- Staten bør ta et større ansvar for å sikre utgivelsen av populære barne- og ungdomsbøker på de tre samiske språkene som finnes i Norge.
– Opplæringen i nynorsk som sidemål og samisk som andrespråk er grunnleggende forskjellig, og det ene kan ikke erstatte det andre. Isteden mener landsmøtet at norske myndigheter bør see på tiltak som sikrer samiskspråklige elever reelt sett gode samiskkunnskaper, uttaler Noregs Mållag.