Sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen kom ikke tomhendt til Smestad skole i Oslo, der de nye læreplanen ble lansert mandag.
Med seg hadde han en samisktalende dukke, som han overrakte elevrådslederen Lucy Smith Ulseth.
– Så kult! Vi har samiske elever på skolen, og jeg gleder meg til å lære meg litt samisk selv, sier hun.
Smith Ulseth er også glad for å lære mer om samene. De nye læreplanene får gode skussmål av elevrådslederen.
– Jeg synes at de virker mer spennende, mer utfyllende.
Den offisielle lanseringen av nye læreplaner var det Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) som stod for.
Han hadde også invitert med Sametinget, for å fortelle om det samiske innholdet i læreplanene.
- Les også:
– Stort fremskritt
Dette er noe av det som alle elever i Norge skal kunne når de er ferdig med grunnskolen:
- Den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge
- Samisk og norsk er likeverdige språk
- Elever skal få innsikt i det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter.
- Elever skal lære om fornorskning av samer
Også i læreplanen av 2006 var det et mål at elever skal lære om samisk kultur.
I de nye læreplanene er dette mye tydeligere, mener sametingsråden.
– Det er første gang at det i den overordnede delen av læreplanen er slike tydelige forventninger til samisk innhold i læreplanen, og at det er felles for nasjonal og samisk skole. Det er et stort fremskritt, sier Mikkelsen.
– Det samiske en del av fremtiden
Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) mener det samiske perspektivet i de nye læreplanene er en viktig del av fremtiden.
Mange i det norske samfunnet vet fortsatt lite om samer.
Sanner kan likevel ikke love at de nye læreplanene kan fjerne denne kunnskapsmangelen helt.
– Om vi kan rette på alle mangler, det kan jeg ikke gi noen garantier på, sier Sanner, og fortsetter:
– Men både læreplanene og i den overordnede delen av læreplanen, hvor det store verdiløftet ligger, legges det godt til rette for at eleven får mer kunnskap om det samiske perspektivet og samenes historie, sier Sanner.
– Skal kunne snakke samisk
Det har lenge vært kjent at elever som leser samisk som andrespråk, i varierende grad ender opp som samisktalende når de er ferdig på skolen.
Dette er noe som Sametinget ønsker å rette opp i de nye læreplanene.
– Læreplanene i samisk som andrespråk har økt fokus på å faktisk lære seg samisk, ved at kommunikasjon er vektlagt som det viktigste i faget, sier Mikkelsen.
Det mangler fortsatt samiske læreplaner i fagene matematikk, kroppsøving og samisk for hørselshemmede. Dette er noe som Sametinget fortsatt vil følge opp.