I går kveld gikk lekteren med gravemaskin tilhørende tunnelprosjektet i havet i Nordnes. Det var ingen personer ombord da den sank.
– Vi vet ennå ikke årsaken til at mudringsfartøyet gikk ned, sier prosjektleder for Nordnestunnelen, Trond Reinertsen til NRK Sápmi i går.
– Betydelig mengde diesel
Det var 4000 liter olje ombord lekteren da den sank, og nå er bergingsmannskapet igang med å få opp lekteren. Fartøyet drev med mudring av havbunnen inne ved land, og begynte å ta inn vann ca. kl. 18.00 i går kveld.
– Lekteren inneholder rundt 4000 liter diesel, altså en betydelig mengde. I tillegg er det en gravemaskin om bord som også inneholder olje. Til nå har det ikke vært oljeutslipp på stedet, forteller prosjektleder i Statens vegvesen, Gudmund Løvli i dag formiddag.
Det er nå lagt oljelenser på plass, og lekteren skal ikke utgjøre noen akutt miljøfare.
Det er det sveitsiske selskapet Marti Contractors som med islandsk samarbeid står for byggeprosjektet som er kostnadsberegnet til om lag 1,1 milliarder kroner. Nordnestunnelen fra Manndalen til Nordnes blir 5,8 km lang når prosjektet er ferdig i 2017.