– Dette er veldig spesiell kjønnsbalanse på festivaler, dette er ikke på noen måte godt nok i forhold til å fremme både kvinnelige og mannlige artister, sier avdelingsleder i likestillings- og diskrimineringsombud, Mona Larsen-Asp.
Larsen-Asp mener at at festivalene ikke gjør nok for å få kvinnelige artister til festivaler.
– Når prosentandelen er så dårlig som 10%, så har ikke festivalen hatt et nok fokus på hva slags artister de inviterer til festivalen, sier Larsen-Asp.
Mona Larsen-Asp mener at det bør være 50/50 fordeling på mannlige og kvinnelige artister.
– Når man inviterer artister til festivaler, da er målet å ha en 50/50 fordeling på mannlige og kvinnelige artister, sier hun.
Booker band som er bra
Daglig leder i Sørøyrocken, Kristin Alvestad, sier at de booker band som er bra.
– Vi booker band som vi mener er bra, vi ser ikke på om de er menn eller kvinner, for det blir litt feil. Og det vil jeg tro at likestillingsombudet ikke heller er interessert i at man gjør. Jeg skjønner at de er forpliktet til å si det, og i en perfekt verden så er det bra. Men vi kan ikke booke artister som ikke er der, sier hun.
Sørøyrocken hadde invitert Cyanid, men ettersom de byttet navn, så falt de bort.
– Vi hadde i utgangspunktet booket Cyanid som er et rent jenteband. Men de forandret navn og konsept, så derfor ramlet de av plakaten. Så i utgangspunktet så ville vi ha hatt flere kvinnelige artister, sier Alvestad.
Alvestad mener at man bør oppmuntre jenter til å begynne med musikk.
– Jeg vil tro det at kanskje det å oppfordre unge jenter til å begynne med musikk, og legge til rette for dem, på den måten kanskje er viktigere enn å gå inn på bookinsiden, sier daglig leder i Sørøyrocken, Kristin Alvestad til slutt.
På Midnattsrocken i Lakselv var kvinneandelen 7%, og på Riddu Riđđu i Nord-Troms var kvinneandelen 32%.