NRK Meny
Normal

Lærer samisk i lek og arbeid

I Kåringen i Nordland lærer barneskoleelever samisk via praktiske gjøremål. Lærerne ved språkkurset Giellabeassi tror at språket fester seg bedre hos barna på denne måten.

Giellabeassi - spåkkurs

Elevene som deltar på språkkurset Giellabeassi lærer samisk mens de er ute og gjør praktiske ting, slik som å mate denne kjørereinen.

Foto: Mathis Eira / NRK

Det er elever fra Kongsvik og Lødingen skole som nå er i Kåringen i Nordland og deltar på språkkurset Giellabeassi som Várdobáiki Samisk Senter holder. Via praktiske gjøremål skal barna lære seg samisk ved at språket er i sentrum og blir brukt aktivt, samtidig som de også får brukt kroppen.

Lærer i naturen

Kurslærer Ante Mikkel Gaup forteller at de har lagt opp kurset slik at det er fire forskjellige poster som alle elevene skal innom iløpet av dagene de er der. Blandt annet skal de lage lavvu og dra ut i skogen og samle planter som de skal bruke til å koke te av eller i matlaging.

Ante Mikkel Gaup

Ante Mikkel Gaup er en av lærerene ved Giellabeassi, og ser at barna som deltar på språkkurset lærer samisk veldig lett.

Foto: Mathis Eira / NRK

– Målet er at elevene skal lære seg samiskunder det praktiske arbeidet og bruke det så mye som mulig, forteller Gaup.

På slutten av dagen får de nærmest en slags prøve som går ut på at de skal fortelle hva de har gjort den dagen, og de må fortelle på samisk så mye som de bare kan. Dette er for å se hvor mye elevene har lært, men det er også mulig å få hjelp til dette av lærerne.

Gaup forteller at dette bruker å være veldig interessant å høre på, og elevene er veldig oppfinnsomme.

– Noen kan finne på å lage sang, noen rapper, og andre kan til og med finne på å joike, forteller han.

Praktisk læring er bra

Han sier at de ser at barna har nytte av dagene som de har der og at de lærer ganske mye samisk når de får bruke språket i praksis. Likevel skulle han ønske at de fikk enda lengere tid til dette kurset, da han ser at tiden de har til rådighet er noe knapp.

- Akkurat når barna har blitt varme i trøya og begynner å prate på samisk, så må de dra hjem, sier Ante Mikkel Gaup.


Han synes tiden de har er for liten, og ønsker at de i fremtiden kan få enda flere dager til rådighet for å avholde språkkurset.