– Det er umulig å uttale seg om hva samisk kunst er for noe da alle er individer og alle har sin egen mening om dette.
Det sier kurator Stina Högkvist, som jobber på avdeling for samtidskunst ved Nasjonalmuseet i Oslo.
Enkelte av de samiske kunstnerne vil kalle seg for samiske kunstnere, noen andre vil ikke settes i en slik bås slik at det absolutt er delte meninger om dette.
- Les også:
- Les også:
– Ikke noe spesifikt samisk
Stina Högkvist var nylig på studiebesøk i Karasjok sammen med hennes kollega, kurator Randi Godø.
I Karasjok besøkte de blant annet det samiske kunstmagasinet, der de fleste av de 1325 kunstverkene innkjøpt av Sametinget oppbevares.
– Når vi ser på utvalget her kjapt, så er det ikke noe spesifikt samisk slik som jeg kan se det, påpeker hun.
Her er abstrakt kunst, her er figurativ kunst og kanskje kan en se noen elementer fra en spesifikt samisk kultur, men det trenger ikke å gjøre det veldig mye annerledes samtidig som det kan det.
– Det er ikke slik vi tenker lengre om kunsten, dette er kunst, en kunstsamling, sier kurator Randi Godø.
– En må tørre å stille kritiske spørsmål
– Det er viktig å tørre stille kritiske spørsmål og tørre å sette spørsmålsteng med det en ytrer, sier direktør Anne May Olli ved RiddoDuottarMuseat/RDM.
I sápmi har vi samiske kunstnere som ikke liker å bli kategorisert som urfolkskunstnere ganske enkelt fordi kunst er kunst, men samtidig finnes andre igjen som liker å fokusere på at de er samiske kunstnere.
– På bakgrunn av dette er det derfor viktig å ta denne diskusjonen og en kan da også stille samme spørsmål når det gjelder norsk kunst, mener Anne May Olli.