NRK Meny
Normal

Korreks til finsk turistnæring

Likestillingsombudet i Finland ber VisitFinland endre video der samisk kultur igjen blir framstilt på nedverdigende måte.

Kirsi Pimiä

Likestillingsombud i Finland, Kirsi Pimiä, reagerer kraftig på måten Visit Finland ønsket å fremstille samene på i sin nyeste markedsføringsvideo.

Foto: Pressebilde

«– Videoen gir et stereotypisk og feilaktig bilde av samisk kultur», skriver det finske likestillingsombudet Kirsi Pimiä i sitt brev til det finske Arbeids- og næringsministeriet og til Finpro, som VisitFinland (ekstern lenke) er en del av , melder YLE Sápmi. (Samisk nettside)

I den finske promovideoen der finsk turisme markedsføres, «100 Days of Polar Night Magic», blir det vist sekvenser der noen som er utkledd med såkalte fake-samekofter danser rundt et bål.

– Flere tiår med stereotypiske bilder

Pimiä viser til at den finske turistnæringen i flere tiår allerede har misbrukt samisk kultur på en uverdig måte i sin markedsføring.

– Samisk kultur, som fra før av får lite oppmerksomhet fra storsamfunnet, stemples gjennom slike stereotypier og det hemmer muligheter til likeverdig styrking og utvikling av sin kultur, skriver Pimiä.

Hun forventer også at ansvarlige myndigheter har dette i mente ved framtidige tildelinger av penger til utvikling og og markedsføring av turisme i Finland.

Ber om unnskyldning

Ifølge Yle Sápmi har VisitFinland gitt det finske sametinget beskjed om at de vil endre innholdet i den nevnte videoen. VisitFinland ber også om unnskyldning for måten de har fremstilt samene på.

De vil nå samarbeide med Sametinget i Finland når nye markedsføringsvideoer skal lages.

– Jeg forventer at samisk kultur blir behandlet med respekt av turistnæringen i Finland og at de også nå forstår hvor viktig det er å inkludere samene selv når deres kultur skal presenteres for resten av verden, påpeker, likestillingsombudet i Finland.

.