– Jeg synes personlig at det var urimelig å få dette i fleisen, sier brannsjef Alf Isaksen i Karasjok kommune til NRK.
– Vil bli anmeldt
Avdelingsleder Hans Nystad for tekniske tjenester var Isaksens overordende.
Da Nystad fikk vite at brannbilen ble brukt til å pumpe overflatevann i sentrum av Karasjok sommeren 2010, skrev han en e-post til mannskapene, brannsjefen, organisasjonssjefen og rådmannen:
«Den som i fremtiden bruker brannbilen til å pumpe forurenset vann vil bli anmeldt for hærverk på kommunal eiendom.»
NRK har den siste uke satt fokus på forholdene ved brannvesenet i Karasjok. I mange år har tillitsvalgte og verneombud jobbet med å få i orden arbeidsavtaler, internkontroll og helse-, miljø og sikkerhetssystemer. Dette er bare i liten grad blitt fulgt opp av arbeidsgiveren.
- Les også:
I dag kan NRK avdekket at forholdet mellom ledelsen i Karasjok kommune og brannvesenet har vært anstrengt.
Reddet verdier fra vannet
Bakgrunnen for dette var et kraftig regnvær som traff Karasjok i midten av juli 2010. Det førte til at forretningsbygg fikk store mengder vann i kjellerne fordi det kommunale ledningsnettet hadde gått tett.
Gårdeierne fikk ikke tak i noen i tekniske tjenester, og kontaktet brannsjef Alf Isaksen.
– Takket være innsatsen fra brannmannskapene ble større skader og tap avverget, forteller John Trygve Solbakk til NRK.
Han eier et forlagsbygg, og da vannet kom i kjelleren hadde forlaget bøker for omlag en halv million kroner der.
Sterke reaksjoner
Ni måneder etter redningsaksjonen - 1. april 2011 - skriver altså Nystad e-posten.
E-posten skaper sterke reaksjoner. Tre uttrykningsleder i brannvesenet svarer med å sende et brev til organisasjonssjefen.
– Vi aksepterer ikke en slik behandling av arbeidstakere. Vi gjør oppmerksom på at vår jobb som regel er i pressede situasjoner der vi skal lede mannskaper i risikosituasjoner, og da ønsker vi ikke å ha denne trusselen om politianmeldelse i bakhodet, skriver utrykningslederne.
Lederne varslet også at de ville vurdere sine stillinger dersom kommunen ikke tar tak i problemene.
– Svært alvorlig
To uker senere svarer rådmann Hilda Vuolab og organisasjonssjef Lisbeth Faltin utrykningslederne.
– Rådmannen tar denne henvendelsen svært alvorlig, skriver de blant annet 18. april 2011 i et brev som er unntatt offentlighet.
De slår også fast at det ikke blir aktuelt med anmeldelse, og at de har hatt møte med avdelingslederen og brannsjefen.
Kommunens øverste administrative ledere lover også å få orden på HMS- og internkontrollsystemet «innen rimelig tid». Dette skal skje i samarbeid med brannmannskapene.
«Dette arbeidet skal, slik dere påpeker i deres brev, bl.a. bidra til helt klare ansvarsforhold og prosedyrer/rutiner som skaper et godt og trygt arbeidsmiljø for dere som brannmannskap», heter det avslutningsvis i brevet.
Resignerte og frustrert
Avdelingsleder Hans Nystad har ikke besvarte på NRKs henvendelser.
Organisasjonssjef Lisbeth Faltin sier hun ikke ønsker å kommentere Nystads e-post fra april 2011.
– Nå vil jeg egentlig ikke uttale meg noe om teknisk sjefs reaksjonsform. Dette har vi pratet om internt, og det får holde, sier hun til NRK.
Selv om den administrative ledelsen 18. april 2011 forsikret om at forholdene i brannvesenet skulle bli «godt og trygt arbeidsmiljø», økte frustrasjonen i mannskapet.
- Les også:
- Les også:
NRKs fokus på denne situasjonen
mandag.Ordføreren vil ha varsling
På møtet med brannkorpset sa ordføreren at både ansatte og ledere skal ha trygghet til å varsle om kritikkverdige forhold.
– Jeg vil se nærmere på muligheten for en intern varslingsordning som kan sikre at de ansattes fortellinger ivaretas på en trygg og effektiv måte, sa hun.
– Mediene gjør en viktig jobb med å avdekke kritikkverdige forhold, men veien til kommunens ledelse og ordfører må bli kortere, og uavhengig av media. I fremtiden må vi derfor ha bedre interne systemer for å gripe fatt i og stanse avvik, sa ordfører Anne Torill Eriksen Balto mandag.