Mange drømmer om å oppnå noe stort, og for de fleste blir det med drømmen. Så har du de som legger en plan for å kunne leve drømmen, slik som Thea Thomassen fra Alta. Hennes drøm er å spille i Tokyo Dome.
Sist vi så noe til Thea, var hun en av de fire unge artistene i dokumentarserien «Urbi – Bare gjør det». Da måtte hun reise fra London på grunn av Koronapandemien.
Se dokumentarserien her:
Nå sitter vi på Zoom med Leonor og Vetle, som hun startet Komet Rain sammen med. Thea er kommet tilbake til London, men Vetle sitter hjemme på Lillehammer.
Den store drømmen
Theas store drøm starta på konsert i Tokyo Dome. Der andre ville tenkt «det der vil jeg oppleve igjen», tenkte Thea «jeg vil stå på den scenen».
Nå er drømmen å gjøre det sammen med bandet. Da må det jobbes hardt og planlegges.
– Det starter jo som en drøm, men så må du realisere dem og gjøre dem til mål. Det er noe helt annet, sier Thea.
Vetle og Leonor har lagt merke til Theas evne til å visualisere drømmene, planlegge og gjøre dem konkrete. Det har til og med smittet litt over på Leonor.
– Mye har forandret seg siden jeg møtte Thea. Jeg er mer organisert, har en timeplan og vet når ting skjer. Det er bare sykt. For å være ærlig, kan jeg faktisk se for meg at vi når målet nå, sier Leonor.
Første steg mot stjernene
Nå føler de at det meste er på plass når det kommer til planlegging og oppstart. De har brukt mye tid på å forme bandet, gruppedynamikken og ikke minst sjangeren.
«Bravepop», som de kaller sjangeren, handler egentlig å tørre å gjøre det de vil med musikken.
– Det handler om å være modig nok til å fortelle de historiene de ønsker å få frem. Både de seriøse og de mindre seriøse. Samtidig er det jo pop med inspirasjon fra forskjellige tiår og sjangre, sier Thea.
«Monster» markerer det første steget mot Tokyo Dome, uten at det er noen grunn til å ligge på latsiden. De har fullstappet timeplan fremover. Det blir mye online øving, siden Vetle er på Lillehammer akkurat nå.
– Det er litt vanskelig akkurat nå, siden vi er på forskjellige plasser. Vi har et håp om å få spilt konserter til høsten. Foreløpig skjer det på nett, så må vi prøve å møtes noen ganger for å spille sammen, sier Thea.
Reis til Japan
Det Japanske markedet er ikke det letteste å komme inn på, så Komet Rain har mye arbeid foran seg. Artister utenfra konkurrerer om 15 prosent av markedet, ifølge Tom Hugo Hermansen.
– Det japanske markedet er vanskelig å komme inn på for utenlandske artister, siden hjemlige artister som synger på japansk står for 85 prosent av omsetningen, sier han.
Han sier det er en god idé spare opp penger til å reise til Tokyo for å bli bedre kjent med kulturen.
– Jeg ble i alle fall bedre til å skrive for det japanske markedet etter å ha vært i Tokyo og sett hvor kidsa shopper, hvilke artister og type låter som spilles på TV og i karaokebarene, og bli litt kjent med kulturelle fenomener, utdyper han.
Det positive med det Japanske markedet, er at de ikke bryr seg så mye om hva man har fått til utenfor Japan. De kan like godt lytte på et lite band fra Norge som en Amerikansk superstjerne.
– Jeg ville brukt tid på å skape et unikt sound, bygget en online følgerskare og så prøve å ta kontakt med noen lokale promotører man kan finne gjennom Music Norway sine nettsider, avslutter Tom Hugo.
Følg New Music Sápmi på Spotify:
Det er egentlig positivt
Med tanke på at Leonor er fra Madeira, Vetle fra Lillehammer og Thea fra Alta, skulle man tro distanse var et problem. Men det er egentlig en fordel, mener de.
– Vi er spredt fra Arktiske strøk til tropiske Madeira. Vi skjønte at det kom til å bli en utfordring og at vi kom til å måtte jobbe digitalt. Så når alt stengte ned, hadde vi en plan og bare fortsatte med den, sier Thea.
Distansene er med andre ord ikke noe stort problem. Det meste kan nemlig løses over nett. Vetle mener distansen har gitt dem en brattere læringskurve på noe de uansett må kunne.
– Distansen er egentlig noe positivt. Egentlig kan du snu alt som er negativt, til å bli positivt. Det tar bare litt tid å bli vant til det, sier Vetle.