Johan Margidon Hætta (NMK Alta) har kjørt bilcross i mange år allerede. I fjor deltok han på ti løp, og altamannen kjører i snitt 1000 km frem og tilbake fra hvert løp. Så det sier seg selv at dette er noe han brenner for.
De permanente banene, som brukes i sporten med navnet bilcross, er enten av grus eller delvis fast dekke. I helga som var, gikk løpet over to dager på Evenes motorstadion.
Der var selvfølgelig Johan.
– Dette er kjempemorsomt. Vi har det så artig mens vi kjører. Vi er arge konkurrenter på banen, men ellers er vi gode venner som hjelper hverandre hvis det trengs.
Må selge bilen hvis man får bud
Som i annen bilsport så gjelder det å kjøre fortest. Bilcross kjennetegnes ved at bilene skal være rimelige i innkjøp, og det helt spesielle er at deltagerne forplikter seg til å selge bilen.
Det betyr at om det under et stevne kommer inn bud på bilen innen en fastsatt tidsfrist, så må man selge den. Dersom flere byr på samme bil, så avgjøres det ved trekning hvem som får den.
(Reportasjen fortsetter under bildet.)
Hver bil har en samlet verdi på 9.000 norske kroner – dette er for å holde standarden nede. Hvis ikke det hadde vært slik, ville man kunne trimme bilene slik at konkurransen ville blitt for hard.
Ved hvert løp kan man by på en allerede bygd bil. Hvert bud koster 390 kroner, og man kan legge inn så mange bud man vil. Mange velger å by på bilene for å slippe å bygge selv, eller fordi man ikke har kunnskap eller utstyr til å gjøre det.
– Å starte å bygge bilcrossbil er en del arbeid. Bilen må ribbes for all unødvendig vekt og skal ribbes for materialer som kan ta fyr. Mange velger blant annet å fjerne dashbordet, forteller den lidenskapelige bilcrosskjøreren, som nylig satte mye arbeid i å bygge en ny bil.
Bydde på egen bil
Da NRK Sápmi pratet med bilbyggeren i helga så sa han at han ikke hadde tenkt å by på sin egen bil, men som ofte skjer, så skifter man mening i kampens hete.
– Jeg bydde på bilen min én gang, men heldigvis var det ikke noen andre bud. Så det gikk bra, forteller han.
I denne konkurransen hadde han to biler, en annen kjørte hans gamle bil, mens han selv kjører sin nybygde 95-modell BMW 525 24 V.
Til tross for at det var endel bud i helgas løp, så ble det ikke solgt mer enn to biler.
Sønnen crosser i pausen
Hætta kjører sammen med sønnen, som er med nesten hver gang, 1000 km til hvert stevne, så iveren er stor for denne konkurransen. De lengste turene er til Lofoten og harstad. Disse bilene er ikke lov til å kjøre med på veien, så Johan Margidon frakter bilene til stevnene med varebil.
7 årige Mathias Vars Hætta er ikke bare med som støttende sønn og ivrig entusiast, som pauseunderholdning kjører nemlig han sammen med andre barn av bilcrosserne med crossykkel på samme bane som de voksne konkurrerer.
(Reportasjen fortsetter under bildet.)
– Det er stor stas for ungene, og givende for Mathias å være med på stevnene. Etter at de har kjørt får de alle sammen medaljer for sin innsats, forteller den stolte far.
70 deltakere
Denne helga bærer det til Ramfjord og banen på Ramfjordmoen, og helga etter til Harstad. Så er det sommerferie for bilcrosserne frem til 3. august, og da går løpene hver helg frem til og med 22. september.
Når det gjelder løpet i Evenes så kjørte altamannen bra. I semifinaleløpet havnet han på 3. plass, mens det ble 11. plass totalt. Tilsammen var det i underkant av 70 deltakere.
Løpet i Evenes er et kvalifiseringsløp til NMK Mesterskap Nord 2013, som er et prøveprosjekt i seks år. Mesterskapet skal bidra til økt rekruttering og bedre samarbeid mellom klubbene.
NMK klubbene i nord skal i samarbeid arrangere et eget NMK Mesterskap Nord sammen med NMK sentralt. I sesongen 2013 starter de med klassene bilcross senior og junior. Det arrangeres seks kvalifiseringsløp.