– Dette er den første låta i rekken med urfolkssanger. Den blir å finne på den nye plata som kommer ut i mars, forteller joiker og vokalist Fred Buljo til NRK.
Singelen har fått navnet «Black Leather». Den er et samarbeid med den kanadiske strupesangeren Charlotte Qamaniq.
Låta inkluderer tradisjonell sang fra to urfolksgrupper; samisk joik og inuk strupesang. Den er spilt inn i Alta, Oslo, Berlin og New York.
– Vi hadde et særdeles godt samarbeid med Charlotte Qamaniq. Jeg følte straks hun kom inn i rommet, at hun hadde en helt spesiell energi og utstråling, sier Buljo.
Han utdyper det slik:
– Urfolksperspektivet gir noe. Jeg føler at vi på en måte har den samme historien.
Også Ivan Buljo gir ut ny singel, «Go beaivváš badjána» i samarbeid med Kaia Francesca.
- Hør den nyeste samiske musikken:
Samarbeid med urfolksartister
I oktober begynte trioen på sitt neste prosjekt;
rundt om i verden.2019 var FNs år for urfolksspråk. Det er i den forbindelse de har valgt tema for albumet.
Black Leather er første singel ut fra albumet. Den inneholder i tillegg samarbeid med aboriginer, maorier og uramerikanere.
- Les også:
– Strupesang er en kommunikasjonsform, underholdning og en slags ritual mellom to mennesker. For meg er det mye i strupesangen som minner om joik, mener Buljo.
Etter MGP har Keiino sluppet fem singler og turnert i Norge, Europa og Australia.
De har spilt for fulle hus i byer som London, Sydney og Melbourne. Gruppen har også fått titusener til å joike under Madrid, Køln og Stockholm Pride.
- Les også:
Oppnådd mye
Siden debuten i januar 2019 har Keiino oppnådd mye.
Trioen er nominert til Spellemannsprisen for årets låt. De har i tillegg solgt til platina og vunnet fire Scandipop-awards.
Keiino nådde også #1 på VG-lista og #2 på Spotifys globale Viral-chart.
Av den renoverte pop-bloggen Popjustice ble de rangert som den tredje beste singlen i 2019.
Keiino vant i tillegg to priser under årets Sami music Awards og ble utnevnt til ambassadører for FNs år for urfolksspråk.
Den energiske miksen av pop, joik og skandinaviske tradisjonsmelodier har fått et stort publikum langt utenfor landegrensene.
Keiino fikk også mye skryt for fremføringen av «Spirit in the sky» under årets Melodi Grand Prix finale i Trondheim.
200 millioner TV-seere hadde Keiino som favoritt under Eurovision Song Contest i 2019.
«Spirit in the Sky» gjorde det godt på hitlistene i flere europeiske land. Og de nådde #10 av listen av verdens mest populære låter på iTunes.
Den er til nå strømmet over 25 millioner ganger.