Hopp til innhold

Hun var to år da Riddu-festivalen startet opp

– Engasjementet for Riddu har spredd seg i årevis via familier og venner, sier nåværende festivalsjef Karoline Trollvik. I år feirer festivalen 25 år, og er større enn noengang.

Karoline Trollvik, festivalsjef på Riddu

Karoline Trollvik har deltatt på mang en Riddu-festival gjennom tenårene, og har bare gode minner.

Foto: Dragan Cubrilo / NRK

Riddu-eventyret i Manndalen i Troms startet sommeren 1991 med en grillfest i skogen. Med årenes løp har den vokst seg til å bli en anerkjent, internasjonal urfolksfestival, og både frivillige og publikum kommer hvert år langveis fra for å få den med seg.

– I år har vi frivillige som har kommet helt fra både Canada og Kina, i tillegg til flere europeiske land, forteller festivalsjef Karoline Trollvik.

Hun debuterte som sjef i fjor, og er én av fire personer som jobber heltid for å få Riddu Riđđu til å gå rundt. Trollvik mener at staben de siste årene har begynt å jobbe mer profesjonelt.

– Vi er flinke til å tilrettelegge og til å planlegge enda mer. I tillegg har vi en person som kun jobber med økonomi, som sørger for at alt er på stell der.

Dette er en anerkjent festival, den er unik. Hvorfor? Det er måten vi gjør dette på, festivalen er laget av urfolk selv.

Karoline Trollvik, festivalsjef

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Riddu Riddu før og nå

Riddu-festivalen i 1991 og i dag.

Foto: Lene Hansen/Ørjan Bertelsen

Hver sommer på Riddu

27-åringen fra Kåfjord brukte selv samtlige av sine sommere i tenårene på å vanke på Riddu-sletta, og sitter igjen med uforglemmelige minner. Høydepunktet var å kunne få ta på seg kofta, og møte andre som hadde samme forhold til det samiske.

– Både den gang da og nå føles vi som en familie. Det ligger et sosialt aspekt ved festivalen som er litt ubeskrivelig.

Terroren på Utøya stopper ikke oss, sier Lene Hansen

Lene Hansen var med på å starte opp Riddu-festivalen i 1991.

Foto: Thor Werner Thrane / NRK

Lene Hansen var blant ungdommene som i 1991 var med på å stifte Gáivuona Sámi Nuorat, Kåfjord sameungdom. Det var også de som startet opp med Riddu-festivalen.

Hun fortalte til NRK i fjor at Riddu startet opp i en tid hvor folk flest i Kåfjord var veldig provosert over at kommunen ble en del av det samiske forvaltningsområdet.

Nettopp derfor ble festivalen enda viktigere.

– Jeg tror at med Riddu fikk man en plass til å både prøve og øve seg, og lukte på det samiske. For det å melde seg inn samemanntallet var veldig alvorlig. Riddu var en fin plass hvor man kunne forsone seg med den historien man hadde, og også være den man faktisk var.

Vi vil få frem en forståelse for urfolkskultur, da nytter det ikke å bare ha en festival som tiltrekker seg urfolk.

Karoline Trollvik, festivalsjef

Inviterte fra utlandet

Karoline Trollvik tror festivalen har vokst seg større og større på grunn av menneskene som har stått og fortsatt står bak konseptet.

– Man begynte å invitere andre urfolk fra andre land. Det skjedde egentlig ganske naturlig, for mange som var i foreningen hadde et nettverk eller var engasjert på et internasjonalt plan, sier Trollvik.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Riddu-festivalen 2016

Riddu-festivalen ble offisielt åpnet torsdag kveld.

Foto: Dragan Cubrilo / NRK

Hun tror også festivalen er viktig for mange med tanke på å bevare språk og kultur.

– Tanken om at man kunne jobbe sammen om det, bli inspirert av hverandre, styrke hverandre. Det har hjulpet mye.

Det er heller ikke til å legge skjul på at engasjementet rundt Riddu Riđđu ofte går i arv. Mange av de som jobber i staben er barn av tidligere festival-medarbeidere.

– Det er drivkraften som er deilig. Den største motivasjonen er engasjementet blant alle sammen her, avslutter Trollvik.

Else Grete Broderstad, ved senter for samiske studier, UiT Norges arktiske universitet, mener festivalen har hatt en helt uvurderlig betydning. Les hvorfor her!

Korte nyheter

  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK
  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK