Hopp til innhold

Ble utsatt for sabotasje og ødeleggelse under innspillingen

Det var ikke bare sprengkulde som skapte utfordringer for produksjonsteamet bak en av Norges mest legendariske filmer, melder filmnettsted.

Ofelaš-filmmas.

FILMHELT: Hovedrolleinnehaver Mikkel Gaup spilte «Áigin» (t.h.), som blant annet måtte hamle opp med de onde tsjudene. Her i nærkamp med en av dem.

Foto: Norsk film

«Veiviseren» av regissør Nils Gaup ble spilt inn på 80-tallet, blant annet i Finnmark.

Under innspillingen av filmen som er kåret til beste nordnorske film, opplevde produksjonsteamet å måtte jobbe helt ned i 47 minusgrader på det verste.

Men:

– Selv om regissøren var same, var innspillingen ikke bare velkommen på Finnmarksvidda.

– Her kom oslofolk og forsynte seg av samisk tradisjon, med kommersiell underholdning for øyet. Teamet opplevde sabotasje på utstyr.

Dette forteller film-, TV- og kinomagasinet Rushprint.no (ekstern lenke).

– Stor skepsis til regissøren

Veileder Nils Gaup

LEGENDARISK REGISSØR: Nils Gaup, opprinnelig fra Kautokeino.

Foto: Pressebilde/Hans Oluf Utsi

Men motviljen mot innspillingen var ikke entydig.

Filmproduksjonen hadde som kjent en stor gruppe samiske medvirkende og støttespillere.

Men det skal ha vært en stor og utbredt skepsis til regissør Nils Gaup i det norske filmmiljøet, i og med at Gaup var en uerfaren regissør før Veiviser-innspillingen.

– Det er et velkjent fenomen i norsk film, der så mange engangsregissører møter en stab med lang fartstid, skriver Rushprint.no, og fortsetter:

– Det tok lang tid og mye tålmodighet for Nils Gaup før han ble godtatt. Når han først ble det, var det fordi han var klok nok til å lytte til gode råd, men samtidig sta nok til å holde fast ved sin visjon.

SE TRAILER: «The Pathfinder».

Sprengte produksjonsbudsjettet

«Veiviseren» er blitt kåret til 19. beste norske kinofilmen gjennom historien, og en av Norges ti beste filmer gjennom tidene.

Filmen, som også omtales som den aller første samiske spillefilmen, sprengte ifølge film-, TV- og kinomagasinet sitt produksjonsbudsjett med 2,5 millioner kroner.

– Produsent John M. Jacobsen hadde gamblet høyt da han presenterte Norges til da dyreste film.

Filmen ble som kjent Oscar-nominert i klassen for beste fremmedspråklige film (ekstern lenke).

700.000 mennesker så filmen på kino i Norge, og filmen spilte glatt inn de 17 millionene filmproduksjonen kostet.

SE UTDRAG: Utekstet versjon fra Svensk Filmindustri.

Korte nyheter