Hopp til innhold

Hva tror du skjer med en elbil i 40 kuldegrader?

Roald Isaksen i Karasjok kjøpte elbil for et halvt år siden. I dag fikk han for første gang prøve bilen i skikkelig kulde.

Roald Isaksen med sin elbil

Roald Isaksen har aldri før prøvd elbilen når det er så kalt som -40.

Foto: Piera Balto / NRK

– Nå blir det spennende å se om den i det hele tatt starter, sier Roald Isaksen i det han åpner døra på sin BMW i3 elbil.

Gradestokken viser 40 iskalde grader. I natt ble det målt -41,6 i Karasjok. Og elbilsjåføren har trukket ullua godt nedover ørene for at han ikke skal fryse.

Det viser seg at bilen starter uten problem, men det piper og uler i diverse instrumenter da elbilen begynner å rulle sakte mot bygda.

– Jeg har aldri prøvd bilen i nærheten av så lav temperatur før. Vi får se om vi i det hele tatt klarer å kjøre de to kilometerne til Samvirkelaget, sier Isaksen.

Ikke like bra i kulda

Dette er ikke noen vietenskapelig test og testbilen har ikke stått inne i en varm garasje, men stått til lading ute i gårdsplassen.

Kupeen er helt iskald da vi starter.

– Indikatoren på bilen viser at rekkevidden skal være cirka 68 kilometer. Men vanligvis pleier den estimerte rekkevidden å øke når du har kjørt en liten stund. Det avhenger selvsagt av hvordan du kjører, forklarer Isaksen.

Roald Isaksen kjører elbil

Roald Isaksen velger å beholde både lue og votter på under kjøringen gjennom bygda.

Foto: Harry Johansen / NRK

Han smiler i det han stiger ut av bilen utenfor butikken.

– Det gikk veldig bra.

Oppfører bilen seg annerledes i kulda enn når det er mildere?

– Ja, det gjør den akkurat som andre biler. Men det tar lengre tid å varme opp kupeen i en elbil enn i en bil med forbrenningsmotor, fastslår Roald Isaksen.

– Ikke overrasket

Generalsekretær Christina Bu i Norges elbilforening er ikke overrasket over at elbilen fungerer bra i Karasjok-kulda.

– Dette er ikke overraskende. Så lenge bilen har stått på lading og inne i varmen, så skal det ikke være noe problem å kjøre elbil i slik kulde, sier generalsekretær Christina Bu til NRK.

Christina Bu i Elbilforeningen

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen tror det kan bli flere elbiler i Finnmark når det kommer flere ladestasjoner.

Foto: Pressebilde / Norges elbilforbund

– Å starte en elbil i kulda er ikke noe problem. Det er faktisk lettere enn for eksempel dieselbiler. En utfordring er at kulde fører til at rekkevidden på elbiler går drastisk ned, opplyser Bu.

I 2016 ble det solgt 24.222 elbiler i Norge, og markedsandelen på elbiler var 15,7 prosent. I slutten av året var det registrert 100.000 elbiler i landet.

– I Finnmark er det registrert cirka 150 elbiler. Tallet kommer nok til å øke når strukturen på ladestasjoner blir bedre. Det interessante er faktisk at den gjennomsnittlige pendlerstrekningen i Finnmark er kortest i landet, mens den er lengst i Akershus, forklarer Christina Bu.

Korte nyheter

  • Sámediggi doarju Finnmárkku spábbačiekčanbiirre barggu vealaheami ja rasismma vuostá  

    Sámediggi juolluda 400.000 kruvnna doarjjan Finnmárkku spábbačiekčanbiirre prošektii MII-MET-VI.

    Prošeavtta ulbmil lea eastadit vealaheami ja rasismma spábbačiekčama bokte deaivvadanbáikin. Jurdda lea spábbačiekčama bokte hukset lagat oktavuođaid olbmuid ja servodagaid gaskkas Finnmárkkus.

    Doarjja juolluduvvo Sámedikki regionálaovddidanprošeavttaid doarjjaortnegis.

    – Mii iluin doarjut MII-MET-VI. Sámediggi jáhkká ahte prošeakta sáhttá čájehit mo boahtteáiggis sáhttá bargat rasismma ja vealaheami eastademiin. Lea hirbmat buorre ahte aktevra nu go Finnmárkku spábbačiekčanbiire váldá hástalusa duođalažžan ja searvá dehálaš eastadanbargui, dadjá sámediggepresideanta Silje Karine Muotka (NSR).

    Imaštalat go maid MII-MET-VI mearkkaša?
    Dat leat dat vuosttaš sánit prošeavtta čuorvvassániin – davvisámegillii, kvenagillii ja dárogillii:

    Mii leat seamma joavkkus!

    Met olema samassa laakissa!

    Vi er på samme lag!

    I den første cuprunden mellom Alta IF og Kirkenes IF ble MII-MET-VI-prosjektet markert før kampstart.
    Foto: Anders Abrahamsen / Finnmark Fotballkrets
  • Feirer verdens bokdag med Lukkaris poesi

    I år feirer «Mun Dajan - Foreninga Samiske forfattere» Verdens lesedag med Rauni Magga Lukkaris rike poesi.

    Det skjer i kveld på Romssa sámi viessu i Tromsø.

    Lukkari mottok nylig kongens fortjenestmedalje og Troms og Finnmarks fylkes kulturpris. Hun har virket som forfatter og forlegger i 35 år. Hun har også skrevet utallige prologer til festivaler og jubileer, i tillegg til dikt og skuespill.

    Verdens bok- og opphavsrettsdag (også kalt verdens bokdag) en FN-dag som markeres 23. april.

    Det ble vedtatt av generalforsamlingen til FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon (UNESCO) i 1995.

    Rauni Magga Lukkari
    Foto: Dan Robert Larsen / NRK
  • Gielddat bissehit bieggafápmohuksemiid

    Ruoŧa gielddaid veto-riekti bieggafápmoásahemiide lea bissehan 72 proseantta prošeavttain maŋemuš njeallje jagi, čállá SVT Västernorrland.

    Sivvan dasa lea go eai gávdno njuolggadusat mat gusket buhtadusaide gielddaide mat dohkkehit bieggafápmohuksemiid.

    Jagi áigi álggahuvvui guorahallan man ulbmil lea gávdnat evttohusaid buhtadussan gielddaide, muhto dán rádjái ii lea mihkkege dáhpáhuvvan.

    Dál SCA, Eurohpa stuorimus priváhta vuovdeeaiggát, ávžžuha ráđđehusa bargagoahtit áššiin ja gávdnat buori čovdosa.

    – Mii sávvat ahte stáhta váldá iežas ovddasvástádusa, dat livčče buorre juohke oktii. Dálá dilli dagaha dušše dárbbašmeahttun balu servvodagas. Livčče álkidan olu jus mis livčče čielga njuolggadusat maid čuovvut, lohká SCA bieggafápmohoavda Martin Ingels.

    Vindturbiner i skog i Sverige
    Foto: Skjermdump