– Nå blir det spennende å se om den i det hele tatt starter, sier Roald Isaksen i det han åpner døra på sin BMW i3 elbil.
Gradestokken viser 40 iskalde grader.
Og elbilsjåføren har trukket ullua godt nedover ørene for at han ikke skal fryse.Det viser seg at bilen starter uten problem, men det piper og uler i diverse instrumenter da elbilen begynner å rulle sakte mot bygda.
– Jeg har aldri prøvd bilen i nærheten av så lav temperatur før. Vi får se om vi i det hele tatt klarer å kjøre de to kilometerne til Samvirkelaget, sier Isaksen.
Ikke like bra i kulda
Dette er ikke noen vietenskapelig test og testbilen har ikke stått inne i en varm garasje, men stått til lading ute i gårdsplassen.
Kupeen er helt iskald da vi starter.
– Indikatoren på bilen viser at rekkevidden skal være cirka 68 kilometer. Men vanligvis pleier den estimerte rekkevidden å øke når du har kjørt en liten stund. Det avhenger selvsagt av hvordan du kjører, forklarer Isaksen.
Han smiler i det han stiger ut av bilen utenfor butikken.
– Det gikk veldig bra.
Oppfører bilen seg annerledes i kulda enn når det er mildere?
– Ja, det gjør den akkurat som andre biler. Men det tar lengre tid å varme opp kupeen i en elbil enn i en bil med forbrenningsmotor, fastslår Roald Isaksen.
– Ikke overrasket
Generalsekretær Christina Bu i Norges elbilforening er ikke overrasket over at elbilen fungerer bra i Karasjok-kulda.
– Dette er ikke overraskende. Så lenge bilen har stått på lading og inne i varmen, så skal det ikke være noe problem å kjøre elbil i slik kulde, sier generalsekretær Christina Bu til NRK.
– Å starte en elbil i kulda er ikke noe problem. Det er faktisk lettere enn for eksempel dieselbiler. En utfordring er at kulde fører til at rekkevidden på elbiler går drastisk ned, opplyser Bu.
I 2016 ble det solgt 24.222 elbiler i Norge, og markedsandelen på elbiler var 15,7 prosent. I slutten av året var det registrert 100.000 elbiler i landet.
– I Finnmark er det registrert cirka 150 elbiler. Tallet kommer nok til å øke når strukturen på ladestasjoner blir bedre. Det interessante er faktisk at den gjennomsnittlige pendlerstrekningen i Finnmark er kortest i landet, mens den er lengst i Akershus, forklarer Christina Bu.