Hopp til innhold

Hva tror du skjer med en elbil i 40 kuldegrader?

Roald Isaksen i Karasjok kjøpte elbil for et halvt år siden. I dag fikk han for første gang prøve bilen i skikkelig kulde.

Roald Isaksen med sin elbil

Roald Isaksen har aldri før prøvd elbilen når det er så kalt som -40.

Foto: Piera Balto / NRK

– Nå blir det spennende å se om den i det hele tatt starter, sier Roald Isaksen i det han åpner døra på sin BMW i3 elbil.

Gradestokken viser 40 iskalde grader. I natt ble det målt -41,6 i Karasjok. Og elbilsjåføren har trukket ullua godt nedover ørene for at han ikke skal fryse.

Det viser seg at bilen starter uten problem, men det piper og uler i diverse instrumenter da elbilen begynner å rulle sakte mot bygda.

– Jeg har aldri prøvd bilen i nærheten av så lav temperatur før. Vi får se om vi i det hele tatt klarer å kjøre de to kilometerne til Samvirkelaget, sier Isaksen.

Ikke like bra i kulda

Dette er ikke noen vietenskapelig test og testbilen har ikke stått inne i en varm garasje, men stått til lading ute i gårdsplassen.

Kupeen er helt iskald da vi starter.

– Indikatoren på bilen viser at rekkevidden skal være cirka 68 kilometer. Men vanligvis pleier den estimerte rekkevidden å øke når du har kjørt en liten stund. Det avhenger selvsagt av hvordan du kjører, forklarer Isaksen.

Roald Isaksen kjører elbil

Roald Isaksen velger å beholde både lue og votter på under kjøringen gjennom bygda.

Foto: Harry Johansen / NRK

Han smiler i det han stiger ut av bilen utenfor butikken.

– Det gikk veldig bra.

Oppfører bilen seg annerledes i kulda enn når det er mildere?

– Ja, det gjør den akkurat som andre biler. Men det tar lengre tid å varme opp kupeen i en elbil enn i en bil med forbrenningsmotor, fastslår Roald Isaksen.

– Ikke overrasket

Generalsekretær Christina Bu i Norges elbilforening er ikke overrasket over at elbilen fungerer bra i Karasjok-kulda.

– Dette er ikke overraskende. Så lenge bilen har stått på lading og inne i varmen, så skal det ikke være noe problem å kjøre elbil i slik kulde, sier generalsekretær Christina Bu til NRK.

Christina Bu i Elbilforeningen

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen tror det kan bli flere elbiler i Finnmark når det kommer flere ladestasjoner.

Foto: Pressebilde / Norges elbilforbund

– Å starte en elbil i kulda er ikke noe problem. Det er faktisk lettere enn for eksempel dieselbiler. En utfordring er at kulde fører til at rekkevidden på elbiler går drastisk ned, opplyser Bu.

I 2016 ble det solgt 24.222 elbiler i Norge, og markedsandelen på elbiler var 15,7 prosent. I slutten av året var det registrert 100.000 elbiler i landet.

– I Finnmark er det registrert cirka 150 elbiler. Tallet kommer nok til å øke når strukturen på ladestasjoner blir bedre. Det interessante er faktisk at den gjennomsnittlige pendlerstrekningen i Finnmark er kortest i landet, mens den er lengst i Akershus, forklarer Christina Bu.

Korte nyheter

  • Conifa-cupen må nok avlyses i år

    Årsaken er at den lokale arrangøren i Nice ikke har gitt lyd fra seg om de er klare til å arrangere Conifa-EM i fotball i år eller ikke. Det bekrefter president i FA Sápmi Håkan Kuorak, som sier til NRK at de ikke får kontakt med arrangøren i Nice.

    – Arrangøren har satt lokket på siden 26. april. Ingen vet noe om hvorfor. Ei heller Conifa. Og det finnes heller ikke noen offentlig avlysning. Vi får bare ikke kontakt med arrangøren, sier Kuorak.

    Årets Conifa EM for menn skulle gå av stabelen 3. til 12. juni i Nice i Frankrike. Elleve lag skulle delta. Nå vil Kuorak prøve å få til et alternativ. Men også det ser ut for å bli utfordrende.

    – Når seriespillene er slutt i Norge og Sverige skal vi prøve å få til en turnering med tre-fire lag.

    Håkan Kuorak er klar på at dette vil skade Conifas navn veldig mye.

    – Vi prøver å finne ut av hva man gjør framover. Advokat er innkoplet, og Conifa undersøker om man skal gå til rettslige skritt etter dette.

    – Alle er like undrende Media i Frankrike har også forsøkt å få svar, og hotellet som var booket har selv avbooket alt. De har også gjort forsøk på å få tak i arrangøren, uten å lykkes.

    Kuorak understreker at dette ikke vil få følger for damenes World Championship 2022 som går av stabelen i India først i juli.

    – Dame-Vm går som vanlig, sier Kourak som nå begynner å planlegge 2023 EM, og 2024 Conifa-VM.

    Håkan Kuorak
    Foto: Dan Robert Larsen / NRK
  • – Jus gildet, de nohká árbevirolaš luossabivdu

    Deatnolaš Viktor Trosten lohká Kárášjoga sátnejođiheaddji árvalusa gieldit luossabivdu Deanu čázádagas 7 jahkái, fuones árvalussan. – Jus gildet, de gal nohká árbevirolaš luossabivdu. Buođđun ja golgadeapmi váldá luosaid main leat heajos genat. Albma luosat mat gođđet, eai mana buđđui. Jus mannet, de mannet čađa buođu, dadjá Trosten

    Viktor Trosten bivdimin
    Foto: Harry Johansen / NRK
  • Dikkis go doarredii bohccuid geaidnoráiggi

    Guorbmebiilavuoddji celkkii iežas sivaheapmin go diggi su vuostá álggii Luleju diggegottis gaskavahku. Son lea áššáskuhtton elliid biinnideames go skábmamánus 2019:s guorbmebiillain doarredii bohccuid geaidnoráiggi. Dáhpáhusa filbmii ja bijai sosiála mediaide. Das gullá go dadjá ruoŧagillii «Go eai oppa váibba ge! Diet šaddet Norrlándda sávrrimus boazun nie mo son daid bahkkeha». Sihke gálvo-ealáhussuorgi, eará vuoddjit ja sámediggi leat garrasit cuiggodan dagu. Vuoddji lea maŋŋá sms bokte átnon ándagassii dagus dihtii.

    Jager rein med lastebil
    Foto: SVT