Hva tror du skjer med en elbil i 40 kuldegrader?

Roald Isaksen i Karasjok kjøpte elbil for et halvt år siden. I dag fikk han for første gang prøve bilen i skikkelig kulde.

Roald Isaksen med sin elbil

Roald Isaksen har aldri før prøvd elbilen når det er så kalt som -40.

Foto: Piera Balto / NRK

– Nå blir det spennende å se om den i det hele tatt starter, sier Roald Isaksen i det han åpner døra på sin BMW i3 elbil.

Gradestokken viser 40 iskalde grader. I natt ble det målt -41,6 i Karasjok. Og elbilsjåføren har trukket ullua godt nedover ørene for at han ikke skal fryse.

Det viser seg at bilen starter uten problem, men det piper og uler i diverse instrumenter da elbilen begynner å rulle sakte mot bygda.

– Jeg har aldri prøvd bilen i nærheten av så lav temperatur før. Vi får se om vi i det hele tatt klarer å kjøre de to kilometerne til Samvirkelaget, sier Isaksen.

Ikke like bra i kulda

Dette er ikke noen vietenskapelig test og testbilen har ikke stått inne i en varm garasje, men stått til lading ute i gårdsplassen.

Kupeen er helt iskald da vi starter.

– Indikatoren på bilen viser at rekkevidden skal være cirka 68 kilometer. Men vanligvis pleier den estimerte rekkevidden å øke når du har kjørt en liten stund. Det avhenger selvsagt av hvordan du kjører, forklarer Isaksen.

Roald Isaksen kjører elbil

Roald Isaksen velger å beholde både lue og votter på under kjøringen gjennom bygda.

Foto: Harry Johansen / NRK

Han smiler i det han stiger ut av bilen utenfor butikken.

– Det gikk veldig bra.

Oppfører bilen seg annerledes i kulda enn når det er mildere?

– Ja, det gjør den akkurat som andre biler. Men det tar lengre tid å varme opp kupeen i en elbil enn i en bil med forbrenningsmotor, fastslår Roald Isaksen.

– Ikke overrasket

Generalsekretær Christina Bu i Norges elbilforening er ikke overrasket over at elbilen fungerer bra i Karasjok-kulda.

– Dette er ikke overraskende. Så lenge bilen har stått på lading og inne i varmen, så skal det ikke være noe problem å kjøre elbil i slik kulde, sier generalsekretær Christina Bu til NRK.

Christina Bu i Elbilforeningen

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen tror det kan bli flere elbiler i Finnmark når det kommer flere ladestasjoner.

Foto: Pressebilde / Norges elbilforbund

– Å starte en elbil i kulda er ikke noe problem. Det er faktisk lettere enn for eksempel dieselbiler. En utfordring er at kulde fører til at rekkevidden på elbiler går drastisk ned, opplyser Bu.

I 2016 ble det solgt 24.222 elbiler i Norge, og markedsandelen på elbiler var 15,7 prosent. I slutten av året var det registrert 100.000 elbiler i landet.

– I Finnmark er det registrert cirka 150 elbiler. Tallet kommer nok til å øke når strukturen på ladestasjoner blir bedre. Det interessante er faktisk at den gjennomsnittlige pendlerstrekningen i Finnmark er kortest i landet, mens den er lengst i Akershus, forklarer Christina Bu.