Hopp til innhold

Historisk internasjonal status

Urfolk vinner fram i FN – aldri tidligere har urfolk hatt større status internasjonalt, mener NRK Sápmis urfolksekspert.

Alta urfolkskonferanse

Det ble tent håp under urfolkskonferansen i Alta i fjor. Arbeidet som startet for flere år siden bærer frukter. Urfolk er i ferd med å få større anerkjennelse i FN.

Foto: Åse Pulk / NRK

– Dette er resultatet av lengre diplomatisk, flittig, og tålmodig arbeid som spesielt den arktiske urfolksregionen har gjennomført, forteller NRK Sápmis urfolkskommentator via telefon fra Canada, Magne Ove Varsi.

Han sikter til at urfolk har fått nesten samme status under FNs internasjonale urfolkskonferanse, som nasjonalstatene i FN har. Det er Samerådets og Inuit Circumpolar Councils representanter, og Sametingets internasjonale representant John Bernhard Henriksen som representerer regionen, som er en av sju urfolksregioner i FN.

Historiske fremskritt

Det at urfolk har fått høyere status under, og før konferansen, har ifølge Varsi stor betydning.

– De får utnevne to rådgivere til hovedkonferansens president. I tillegg betyr det at urfolk får være i samme rom som statene under forhandlingene, og når avtalene gjøres. FN er en organisasjon for statene, og det er svært sjeldent at de som ikke representerer statene får være med på forhandlinger på lik linje med statsrepresentantene.

Dermed får urfolksrepresentantene være med på å forme sluttdokumentets innhold, og fra begynnelsen av sette premisser for høringene, konsultasjonene, og i forhandlingene om sluttdokumentet.

– Dette er et stort skritt i riktig retning for urfolk, dermed behandles ikke urfolk lenger som ikke statlige organer, og får høyere status, nesten på lik linje med statene, selv om det til syvende og sist er statsrepresentantene, og ikke urfolksrepresentantene som stemmer over sluttdokumentet, forteller urfolkseksperten.

Arbeidet med å løfte urfolks status innad i FN har pågått over flere år, og arbeidet har vist seg å være svært nyttig.

Aldri tidligere har urfolk hatt større status internasjonalt.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Magne Ove Varsi

NRK Sápmis urfolkskommentator Magne Ove Varsi skryter av det urfolksorganene i den arktiske regionen har fått til. Han mener den nye statusen urfolk har fått i FN lover godt for framtiden.

Foto: Paul Egell-Johnsen / NRK

Fortsatt noen land som stritter imot

Bangladesh, India og Russland har ikke stilt seg bak vedtaket om å tillate urfolk å forhandle på lik linje med statene.

– De bruker det formelle prinsippet om at FN er et organ for stater, ikke for folkegrupper, som for eksempel urfolk, forklarer Varsi.

Han tror at det er en baktanke ved denne innstillingen fra disse tre landene.

De er ikke kjent for å gi sine urfolk spesielt stort spillerom. I Bangladesh er det opphetet konflikt i Chittagong Hill Tracts mellom urfolk og staten. Det samme gjelder for India, med voldelige konfrontasjoner mellom militære styrker og maoistiske geriljagrupper som støtter enkelte urfolk. Mens i Russland har strammet til politikken kraftig overfor urfolksorganisasjoner de senere år.

– Så de har innenrikspolitiske agendaer som ligger til bakgrunn for sin motvilje til å løfte urfolk sine stemmer i FN.

Stiller krav til nasjonalstatene

Den arktiske urfolksregionen har allerede fremmet forslag til hva som skal være med i sluttdokumentet for den internasjonale urfolkskonferansen. I tillegg har urfolksorganene kommet med forslag til hvordan man bedre kan ivareta urfolks interesser og rettigheter i hardt pressede områder. En av forslagene er en egen undersekretær for urfolkssaker i FN, som jobber direkte under FNs generalsekretær.

Et annet krav som ble fremmet i sluttdokumentet fra Alta-konferansen, som ble gjennomført i fjor, er et eget overvåkningsorgan, som overvåker at urfolksrettigheter blir ivaretatt.

– Dette kravet er verdt å bite seg merke i, for alle de nordlige landene har støttet dette kravet, også Norge. Den forrige regjeringen har uttalt at FNs erklæring om urfolks rettigheter ikke er et bindende instrument, men dersom man får et slikt organ så betyr det at statene må rapportere til overvåkningsorganet, og organet kan overvåke til hvilken grad Norge følger opp deklarasjonen, og hvordan de iverksetter tiltak for å sikre for eksempel samiske rettigheter. Så om de nordlige landene støtter et slikt organ, så kan det påvirke de andre landene, og gi gode resultater fremover, mener Magne Ove Varsi.

– Ikke frie tøyler

Representantene for det arktiske urfolksområdet har foreslått å få egen urfolksrepresentasjon i FN. Nå er det slik at for eksempel sametingene i Norge, Finland og Sverige må gå via den statlige representasjonen. Hver nasjonalstat beslutter altså hva landets Sameting kan frembringe for FN.

– Dersom man fikk en egen representasjon for urfolk, så betyr det at for eksempel Sametinget, og andre offisielle organer som Grønlands landsstyre, selv vil kunne legge frem sitt syn i saker som berører urfolk. Samt at de kan delta i FN møter og sammenhenger med egne delegasjoner. Da vil de ikke behøve å være en del av regjeringenes representasjon, slik Sametinget nå må, forklarer urfolkskommentatoren.
Slik det er nå så har Norge delt opp sine fremlegg for FN dersom det er uenighet mellom nasjonalstatens syn, og Sametingets mening, med hvert sitt innlegg om den gjeldende saken.

– Men det er helt klart at Sametinget ikke har hatt frie tøyler under sine innlegg, om dette endrer seg, og urfolk får egen representasjon, så kan de urfolkspolitiske organene frembringe sitt folks syn med egne delegasjoner.

Korte nyheter

  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK
  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK