Hopp til innhold

Her går de fleste i samekofte

I nabobygda brukes det samiske festplagget stort sett bare i kirkelige anledninger.

Sámi Grand Prix 2012

Sang- og joikekonkurransen Sámi Grand Prix i Kautokeino er et fargerikt skue.

Foto: Johan Ánte Utsi / NRK

– Koftebruken i Karasjok har endret seg betraktelig i løpet av de siste årene. På vanlige hverdager er kofta for tiden knapt nok å se. Det er stort sett bare eldre flyttsamer som bruker kofte daglig, sier tidligere kirketolk Berit Alette Anti eller Molleš Biret som hun kalles på samisk.

Berit Alette Anti

Berit Alette Anti.

Foto: Piera Balto / NRK

Den tidligere kirketolken synes det er beklagelig at koftebruken i hjembygda stadig går nedover.

– Jeg synes det er veldig rart. Nå for tiden skulle det egentlig være både vanlig og naturlig å gå med kofte til hverdags. Nå er nemlig koftestoffet mye lettere tilgjengelig enn det var før i tiden, sier Berit Alette Anti.

Hun er selv vokst opp i en tid da samekofta ble brukt både til hverdags og fest.

– Jeg ønsker at kofte igjen skal komme mer til heder og verdighet. Folk burde allerede som barn vendes til å bruke kofte til forskjellige anledninger. Jeg synes det er et veldig vakkert syn når barn har på seg kofte.

(Saken fortsetter under videoen)

Video Koftekledde

Reporter: Liv Inger Somby - Foto: Dragan Čubrilo.

Nytter ikke med vestlige designerklær

I nabobygda Kautokeino har samekofta imidlertid fortsatt sin storhetstid. Her nytter det nemlig ikke å stille opp i vestlige designerklær når man viser seg i bygda. Spesielt gjelder dette ved store festlige anledninger.

– Jeg kunne ikke tenke meg å stille opp i vestlige klær når det er fest. Det ville virke som om jeg ikke bryr meg om den samiske kulturen, sier Nils Ove Kuorak. Under påskeaftenens Sámi Grand Prix satt han og mange andre publikummere i salen ikledd sin nyeste og fineste kofte.

Heller ikke Trine Lise Pedersen er særlig glad i vestlige klær ved slike anledninger.

– Det virker ikke særlig passende å ikke pynte seg i kofte ved slike anledninger.

Arrangementer som sang- og joikekonkurransen Sámi Grand Prix fungerer omtrent som en samisk «Catwalk». Her har både publikum i salen, artistene på scenen og musikerne anledning til å vise frem det fineste av samisk finstas.

Journalisten og historikeren Katri Somby nøler ikke med å betegne påska i Kautokeino som de samiske klesdesignernes «Mekka». Her har de anledning til å vise frem sine produkter på levende mannekenger til et stort publikum.

– Det er veldig viktig. Hit kommer du nemlig ikke kledd med hva som helst. Alle ønsker å være like velkledd som alle de andre. Alle får vist frem det fineste de har. Derfor er dette viktig for meg også, sier Somby. Hun er selvsagt også ikledd sin fineste kofte.

Seksjonsleder i Bunads- og folkedraktrådet, Anne Kristin Moe, var på ferie i Kautokeino i påska. Hun var så begeistret over det hun så at hun umiddelbart postet et bilde og følgende melding på Twitter: Snakk om levende drakttradisjon!

Moe er en norsk kulturhistoriker og siden 2011 konservator for eldre bygdekultur ved Norsk Folkemuseum.

Gudstjeneste i Karasjok kirke

I Karasjok er trenden mer og mer at kofta kun brukes ved store kirkelige anledninger.

Foto: Piera Balto / NRK

– Kirka står sterkt i de samiske bygdene

Prost Lars Henrik Haugan i Indre-Finnmark prosti opplyser at kirka står sterkt både i Karasjok og Kautokeino. I begge bygdene er det omtrent fullsatt kirke i forbindelse med de store høytidene.

I forhold til folketallet er begge bygdene blant de i landet som har høyest kirkebesøk. Og i begge bygdene møter de fleste samene opp ikledd samekofter.

Sis proavás Lars Haugan

Prost Lars Henrik Haugan fotografert i en mer uhøytidelig anledning.

Foto: Anne Olli / NRK

– Når det gjelder bruk av samedrakt er det særlig den eldre befolkningen som bruker dette mer når de kommer til kirka enn den yngre garde. Det gjelder nok særlig i Karasjok, men kanskje også noe i Kautokeino. Men på de store høytidene er det veldig mange koftekledde å se i kirka, opplyser Haugan.

Like før påske var det et samisk bryllup i Karasjok, og da var det rundt 250-300 stykker i kirka. De fleste av disse var koftekledde.

– Palmesøndagshelga hadde vi konfirmasjon. I løpet av lørdag og søndag var det vel til sammen 1500 mennesker i gudstjenestene. Lørdag var det overhøringsgudstjeneste og søndag var det konfirmasjonsgudstjeneste. Og da var det ogsåi hovedsak koftekledde i kirka, forklarer Haugan.

Prosten er selv veldig glad for at kirkegjengerne kler seg i sin fineste stas ved de store kirkelige anledningene.

– Det er en fargeprakt, som jeg unner alle åvære tilstede og se, sier prost Lars Henrik Haugan.



Korte nyheter

  • Stor utstilling med urfolkskunstnere: «Urfolkshistorier» i Bergen

    På fredag åpner vi den gigantiske utstillingen «Urfolkshistorier» på Kode i Bergen.

    Det er trolig første gang i Europa at et museum presenterer en så stor kunstutstilling med og av urfolk.

    Kuratorene representerer urfolk i Mexico, Brazil, New Zealand, Sápmi/Norden, Australia, Peru og Canada.

    Utstillingen teller til sammen 300 verk, 170 kunstnere og dekker sju regioner i verden.

    Utstillingen åpner fredag 26. april.

    Utstillingen er svært politisk, og har en egen avdeling om urfolksaktivisme.

    – Disse kunstnernes arbeid reflekterer deres liv - og selv om det er fra ulike kanter av verden går noen tema som en rød tråd: miljøødeleggelse, overgrep, frihetskamp og kulturundertrykkelse – men også en enorm overflod og livsglede.

    – Flere av kunstverkene representerer en viktig motstemme mot et økende overforbruk og naturødeleggelse, sier kurator Irene Snarby.

    De samiske kunstnerne er blant annet Britta Marakatt-Labba, Joar Nango, Ingunn Utsi og Máret Ánne Sara.

    Alexander Luna, Maxima Acuña in Tragadero Grande in front of the Laguna Azul, 2012 (detalj).
    Foto: Pressebilde
  • Møtes til protest mot president Lula

    Tusenvis av urfolk samlet seg mandag i Brasils hovedstad Brasilia til starten av den 20. «Free Land Camp».

    Den ukelange årlige leiren for urfolk i Brasil vil i år fokusere på å protestere mot president Luiz Inácio Lula da Silvas uoppfylte løfter om å opprette reservater og utvise ulovlige gruvearbeidere og landtyver fra deres territorier.

    I forrige uke opprettet Lula to nye reservater i stedet for de seks hans regjering hadde lovet i år.

    Under kunngjøringen erkjente han at «noen av vennene våre» ville bli frustrerte.

    Urfolksprotest i Brasilia
    Foto: Dan Robert Larsen / NRK
  • Sámi festiválat Norggá buoremusaid gaskkas

    «Norske Kulturarrangører» organisašuvdna lea dál almmuhan evttohasaid oažžut lágideaddji bálkkašumiid jagi 2023 ovddas.

    Márkomeannu, Riddu Riđđu ja Sámi Beassášmárkanat leat evttohuvvon iešguđet surggiin.

    Sámi Beassášmárkanat gilvvohallet nammaduvvot «Dán jagáš festiválan».

    Festiválat Márkomeannu ja Riddu Riđđu lágideigga oktasaš doarjjakonseartta Fovse- sápmelaččaide ja -ákšunlisttaide Riikalávddis Oslos. Dainna konsearttain sáhttiba festiválat nammaduvvot Dán jagáš inspirašuvdnan.

    Márkomeannu lea maiddái finalistta Dán jagáš čalbmerávkaleapmi.

    Lubna Jaffrey åpnet Riddu Riđđu.
    Foto: Inga Maret Solberg Åhren / NRK