Hvordan gå fra bra til fantastisk - her er rådene du bør følge

Her er ni gode råd som egentlig alle kan ha nytte av, uansett hva de drømmer om å bli her i livet.

Marja Mortensson står ute ikledd samedrakt. Vinden blåser håret foran ansiktet

SØRSAMISK ER UNIKT: Marja Mortensson bruker joik i musikken sin, og har definert sin egen stil.

Foto: Jarle Hagen

Hva bør man gjøre for å bli lagt merke til eller finne rette løsning?

Disse rådene kommer fra Jarle Savio som har jobbet i norsk musikkbransje i mer enn 30 år. NRK Urbi har tilpasset dem for alle som har noe de ønsker å lykkes med.

Jarle Savio

30 ÅR I MUSIKKBRANSJEN: Jarle Savio vet hvordan man kan lykkes i en knallhard bransje.

Foto: K. Bækkevold

1. Lag en plan og følg den

  • Bruk god tid på å definere hvem du er som artist og hva du vil oppnå
  • Finn det unike og spesielle som skiller deg fra andre i samme bransje. Da blir du lagt merke til og folk blir nysgjerrige på deg

KARRIEREVALG; Tenk over hva du vil bli. Må du flytte for å få deg jobb, eller kan du starte egen bedrift? Fremtiden din blir mer forutsigbar, og du kaster ikke bort tid og energi på et studie du ikke får bruk for.

Máret Ánne Sara

IKKE SOM ALLE: Kunstner Máret Ánne Sara bruker skjeletter fra rein i installasjonene sine.

Foto: Samuel Frode Grønmo / NRK

2. Ikke stress! Utsett hvis du må

  • Du MÅ ikke publisere selv om releasedato er annonsert
  • Selv om du er litt lei av å «aldri bli ferdig» så lønnes det å vente hvis du ikke er 100% fornøyd
  • Publiser singler i riktig rekkefølge slik at lytterne blir spent på å høre hele plata

BRYLLUP/FEST; Invitasjoner er sendt ut, mat er bestilt, men eier av lokalet må flytte datoen din. For at du skal få drømmebryllupet ditt, er det best at du utsetter det. Ellers vil du kanskje ende opp med et bryllup du ikke minnes med glede.

8. mai.

DATO KAN ENDRES: Du MÅ ikke gjøre noe pga. et kryss i kalenderen.

Foto: Synnøve Sundby Fallmyr / NRK

3. Fordel pengene dine riktig

  • Alt i produksjonen din koster penger, så sett av penger til god promotering - ikke bare studio, produsent og musikere
  • Uten PR får ikke folk med seg hva som kommer fra deg, og du kaster bort både tid og penger fordi folk ikke får med seg verket ditt

VOKSENLIVET; Du får drømmejobben og trenger både hus og bil. Tenk etter hva som er viktigst for deg. Kanskje er det beste er å leie noen år og kjøpe en bruktbil i stedet for en dyr SUV. Etter noen år har du råd til både drømmeboligen og en flott bil.

200, 500 og 1000-lapper på et bord

IKKE SLØS: Planlegg hva du skal bruke pengene til.

Foto: Kim Jansson / NRK

4. Mye er gratis

  • Få noen til å ta bilder og video mens du er i studio eller spiller på konsert
  • Disse bildene er gratis og passer til PR eller andre ting som skal vekke oppmerksomhet om deg

DÅP/KONFIRMASJON: Du kjenner noen med et bra kamera. Spør om de kan filme i dåp eller konfirmasjon. Da får du bra bilder som du kan ramme inn og/eller bruke i takkekort.

Marit Hætta Øverli i studio for å spille inn ny musikk.

GRATIS BILDE: Enkle bilder fra studio kan brukes til så mangt.

Foto: Wenche Marie Hætta / NRK

5. Søk motstand

  • Bruk nei-mennesker og be dem fortelle hva de synes om låtene dine eller kunsten din
  • Et produkt som ikke er bra nok velges ikke av ditt publikum, og det går fort i glemmeboka
  • VIKTIG: Ikke spør mamma, fordi hun vil alltid si at du er flink og dyktig

HJEMMEEKSAMEN; Du er usikker på om oppgaven er god nok. Få noen til å lese gjennom og gi ærlige tilbakemeldinger. Ikke lever en middels oppgave, for da vil du angre når du får vite karakteren.

Eline les til eksamen

SØK KRITIKK: Be folk være ærlige med deg om produktet ditt.

Foto: PRIVAT

6. Lag musikkvideo

  • Bruk gjerne elementer fra egen kultur. Kofte, vidder og rein er eksotisk for dem som aldri har sett det før
  • Produksjonen trenger ikke være fancy og dyr. En enkel video med bilder og sangtekst funker bra, så lenge den er på samisk og engelsk

FREMFØRING PÅ SKOLE/JOBB; En lettfattelig powerpoint-presentasjon med bra innhold og god oversikt er ofte godt nok. Du trenger ikke fancy utforming og masse grafikk for at det skal være bra.

Biru Baby under konsert

BRUKER DET SAMISKE: Biru Baby publiserer konserter på Youtube.

Foto: Johannes Andersen / Pressebilde

7. Bruk sosiale medier

  • Å dele ofte er ikke spam! Det er kun 16% av dine følgere får med seg alt du legger ut
  • Kommentarer er viktigere enn likes fordi de forteller mer om ditt publikum og hva de liker ved det du deler

BLOGGER/INFLUENCER; Lær av dine egne idoler og gjør som dem. De har brukt lang tid på å finne ut hva som fungerer eller ikke, og ved å lære av dem kan du finne din stil uten å anstrenge deg for mye.

Hender tilhørende en mann holder på med mobil og pc

DELING ER IKKE SPAM! Du blir ikke glemt, men dukker opp i feeden ofte.

Foto: CH. HORZ / CH. HORZ

8. Vær trendsetter, ikke prøv å være trendy

  • Det som er inn i dag er ut i morgen
  • Gjør noe som vekker nysgjerrighet og som viser at du ikke er som alle andre artister eller kunstnere

GRUNDER; Tilby en tjeneste som ikke finnes fra før der du holder til. Start lokalt og jobb deg utover.

Maria Montazami og Erlend Elias

LULESAME MED SUKSESS: Stylist Erlend Elias følger med på trender, holder foredrag, er konferansier mm.

Foto: Vaino Rensberg / NRK

9. Vær personlig, ikke privat

  • Fansen liker å vite mer om deg, så del ting med dem
  • Lag en liste over ting du kan dele, f.eks dine hobbyer, en film du har sett, bok du har lest, barndomsbilder med en god eller søt historie osv.
  • NB! Ikke skriv om hverdagsproblemer! Det er privat, og kan fort oppfattes som negativt av folk som liker deg som artist

STATUSOPPDATERINGER; En surmaga status på Facebook kan oppfattes som syting og gi et negativt inntrykk av deg. Fyllabilder er heller ikke så kule dagen derpå.

Hollywood-kjendiser slenger seg på trender

VIS HVA DU GJØR: Det skaper mer interesse for deg og hvem du er.

Foto: NRK Beta/Privat/Bildemontasje: Anders Boine Verstad