Norske myndigheter prioriterer ikke nok tid til opplæring, mener avdelingsleder i Norges Svømmeforbund, Tore DeFaveri.
– Det vi mener er at det ikke prioriteres høyt nok fra myndighetenes sin side, slik vi skulle gjerne ønske at man i skoleverket var oppe i alle fall 40 timer undervisningstid, fra første til fjerde klasse, sier DeFaveri.
- LES OGSÅ:
- SE OGSÅ:
– For trangt i bassenget
I forhold til folketallet, er Norge dårligst i å svømme, sammenlignet med
Sverige og Finland.
I Sverige kan ikke 25 prosent av 10-åringene svømme, mens i Finland er det 30 prosent av 10-åringene som ikke er svømmedyktige. I Norge er situasjonen den at halvparten av alle 10-åringene i landet, omlag 50 prosent ikke kan svømme.
Mange skoler i Norge har for små og dårlig vedlikeholdte svømmebasseng, og det er nok noe av forklaringen på denne nedslående statistikken, mener DeFaveri.
– Det blir for lite plass i bassenget for de organisasjonene som driver med svømmeopplæring, og da får det konsekvenser for de barna som gjerne skulle ønsket å lære seg å svømme, sier han.
Oslo, Buskerud og Hordaland er blant de fylkene der færrest 10-åringer kan svømme, ifølge undersøkelse som er gjort på oppdrag av Norges Svømmeforbund og Norges Redningsselskap.
Samtlige barn kan svømme
Enkelte kommuner i landet kan skilte med oppløftende tall hva gjelder unges svømmeferdigheter. En av de kommunene er Karasjok i Indre-Finnmark.
– Her har alle elevene i fjerdeklasse lært seg å svømme før skoleåret er omme, slik de også skal ifølge læreplanen, sier svømmelærer Doris Norbye.
Barna lærer livredning og får også prøve hvordan det kjennes å falle i vannet med klærne på.
Det er bygget nytt svømmebasseng i Karasjok for noen år siden. En av de som liker seg i vannet er elev ved Karasjok barne- og ungdomsskole Jan-Aiken Soleng. Han er ennå ikke fjerdeklassing, men synes det er viktig med svømmeundervisning.
– Det er viktig å kunne svømme slik at man ikke drukner hvis man skulle falle i vannet, sier han. .