Hopp til innhold

Har satt ord på rasismen

– Det var nærmest en del av oppdragelsen at samene ikke var så bra som oss. De var litt skummel. De snakket et annet språk. Kanskje kunne de gainnje?

Mange vil hilse på forfatteren, som her fra et bokbad på Árran. I bakrunnen bademester Päivi Alanen.

Mange vil hilse på forfatteren, som her fra et bokbad på Árran. I bakrunnen bademester Päivi Alanen.

Det var dette som var kimen til trilogien om bygda der det før var noen gårder og småbruk, men som i løpet av få år skulle utvikle seg til å bli et industristed basert på de råvarene man fant i fjellene der.

Og med industriutviklingen fulgte også utvikling av rasisme og hat, fornedrelse og ydmykelse. Og de det gikk verst ut over var samene i fjorden.

Prissatt

Frank A. Jensen har sin fjerde roman på beddingen. På mange måter en fortsettelse av de tre foregående: «Saltbingen», «Lengselens år» og «Snøen er aldri hvit». Sistnevnte kom ut i 2011. For denne romanen fikk han i forrige uke Havmannsprisen for beste nordnorske bok utgitt det året.

Det er litt over 30 år siden han debuterte med romanen «Saltbingen» som han også fikk Vesaas-prisen for.

Og han har fortsatt i samme leia: Skildring av det som skjedde rundt oppbyggingen av en sementfabrikk i ei avsides bygd i Sápmi.

Og Jensen har spesielt bitt seg fast i å skildre hvordan samene ble behandlet. Det har han fått pepper for, men også mye fin omtale, og mye ros.

– Jeg tok fore en kultur som var kjent, men som ingen snakket høyt om.

Hans første roman «Saltbingen» fikk nok flere til å sette kaffen i vranghalsen.

– Jeg tok fore en kultur som var kjent, men som ingen snakket høyt om. En kultur der samene på mange måter fikk kjenne at de var forskjellig, hadde eget språk, gikk i særegne klær, og ikke var noen beste-borgere.

Lokal og global

Tysfjerdingen har hatt det med å skrive, og være opptatt av det som har skjedd rundt ham; om industrialisering, om samenes situasjon – særlig i hjemkommunen.

I tillegg til tre romaner har Frank A. Jensen også rukket å gi ut flere bildebøker og historiske bøker, laget film og jobbet som journalist, blant andre i NRK.

Jensen forklarer at drivkraften til dette er både entusiasme og lysten til å formidle.

– Jeg hadde veldig lyst å bli forfatter allerede i 14-15 års-alderen. Det begynte jo med litt skriving i lokalavisa, litt småting i ukeblad. Etter hvert fikk jeg meg en skrivemaskin. Og så er jeg veldig opptatt av det som har skjedd i Nord-Norge, på mange plasser. Blant andre i Tysfjord og i Kjøpsvik med industrialiseringa der de bygde en svær fabrikk der det bare var noen få bondegårder, noen fiskere og småbrukere.

– Jeg synes det er en historie som er global i den forstand at den har gjenkjennelse over hele verden. I tillegg er det jo det samiske som alltid har opptatt meg.

Historisk korrekt

Frank A. Jensen har brukt Kjøpsvik i Tysfjord som modell for sine romaner, men han understreker at det er romaner han skriver.

– Folk fra Tysfjord har nok kanskje et ekstra utbytte. Det handler jo om en sementfabrikk som bygges i en fjord. Det sier seg selv at jeg har brukt Kjøpsvik som modell. Men jeg har diktet både mennekser og sted. Men det er klart at Hálláluokta og Tjieloabme, det er jo steder i Hellmofjorden. Så det er som en litem miks.

– Det at jeg ikke kaller det Kjøpsvik er jo både av hensyn til meg selv og de jeg kjenner i denne fjorden. Det skulle være helt tydelig at det er en roman. Det er diktning. Men samtidig kan man lese den og lære mye om hvordan utviklinga gikk fram og hva som skjedde. Sånn sett er det historisk korrekt det som står i romanene.

Mange i Kjøpsvik syntes det var helt på trynet.

Og Frank A. Jensen legger til at mange av historiene i hans romaner er sanne. Han har bare satt dem i sammenheng i de romanene han har skrevet. Som at historien om saltbingen, som ga navn til hans debutroman, er sann.

Hetset

I Frank A. Jensens debutroman var rasismen helt tydelig. Ikke minst på det industristedet der de etablerte en fabrikk. Man så ned på samene. Og Frank A. Jensen minnes fra sin egen barndom i Kjøpsvik der hans far og bestefar omgikkes med samene, og at det fikk følger for ham også.

– Jeg kom litt i klem på en måte. Det kom samer og overnattet hos oss. Far min kom gående på veien sammen med en same forbi fotballbanen der vi spilte. Det kunne være noen som ropte noe nedsettende, og sånne ting. Så fikk jeg en følelse av at også jeg, på en måte, ble utsatt for den hetsen og den hverdagsrasismen.

– Så jeg skrev da «Saltbingen», og det ble jo ei viktig bok der jeg spisset veldig, der jeg fokuserte på dette. Etter at boka kom ut fikk jeg en følelse av at også jeg ble utsatt for hetsing. Mange i Kjøpsvik syntes det var helt på trynet.

Og Frank A. Jensen innrømmer at i det oppvekstmiljøet var det lett å bli rasist.

– Jeg var også en del av mobbekulturen. Det er det jeg vil kalle for hverdagsrasisme.

Sjokk for mange

Gjennom sine romaner har tysfjerdingen Frank A. Jensen sett på det å belyse samenes situasjon som helt naturlig.

Går det an? Har det vært sånn? Ja, det hadde vært sånn.

– Jeg synes jo det hadde vært lenge fortiet. Norske myndigheter hadde jo begått store overgrep opp gjennom historien. Og jeg synes dette skulle fram. Jeg tror det kom som et sjokk for mange. De trodde det ikke. Går det an? Har det vært sånn? Ja, det hadde vært sånn.

Fortsetter

Og forfatterskapet til tysfjerdingen er ikke ferdig ennå. Fjerde bok i "serien" om bygda Seljenes er allerede under skriving. Der vil Frank A. Jensen skildre fra sin egen tid.

– Det skal bli veldig artig. Det skal bli interessant å se hva det blir av det. Det er mye meg i bøkene, men likevel er det på ingen måte noen selvbiografi selv om bruker en del ting som har hendt.

Og nå venter journalisten, forfatteren, friluftsentusiasten og galleri-eieren på at bøkene hans skal komme på samisk.

– Det har vært diskutert, og det hadde vært en sann glede.


Korte nyheter

  • Guokte ođđa guovžža duođaštuvvon Kárášjogas

    Les på norsk.

    2023 geasi čohkkejuvvojedje guolgaiskosat 400 njealjehasmehtera sturrosaš guovllus Kárášjoga gieldda guovddážis, erenomážit máttabeale Kárášjoga.

    Oktiibuot gávdne logi guovžža Kárášjoga máttabeale ohcanguovllus. Guokte eanahága ja gávcci ásti.

    Dát lea veahá unnit go 2022:is, dalle gávdne 12 guovžža. Dan dieđiha Norgga bio-ekonomiija instituhtta (Nibio).

    – Guokte guovžža eat leat ovdal registreren dán guovllus. DNA bearašanalysa čájehii ahte dán guovžža guoktá váhnemat leat báikkálaš guovžža, dadjá Nibio Svanhovd laboratoriajođiheaddji Ida Marie Bardalen Fløystad.

    – Oktiibuot leat mii registreren 34 guovžža dán guolgaiskanprošeavttas Kárášjogas dan vuosttas prošeavtta rájes, 2009:is, dadjá Fløystad.

    Govva lea váldon 2020:is:

    Bjørn ved en hårfelle i Karasjok
    Foto: Viltkamera: Per Anders Eira og Kurt Are Nikkinen
  • To nye bjørner ble registrert i Karasjok

    Sommeren 2023 ble det samlet inn hårprøver fra et 400 kvadratkilometer stort område sentralt i Karasjok kommune, hovedsakelig på sørsiden av elva Karasjohka.

    Totalt ble det påvist 10 bjørner i det opprinnelige undersøkelsesområdet, sør for elva Karasjohka, i 2023. Dette er noe færre enn i 2022. Da ble det registrert 12 bjørner.

    Det melder Norsk institutt for bioøkonomi (Nibio).

    Kjønnsfordelingen viste at prøvene stammet fra to hannbjørner og åtte hunnbjørner.

    – To av bjørnene var nye for området. Det vil si at de ikke var registrert tidligere. En utvidet familieanalyse basert på DNA påviste mulige lokale foreldre for begge de nye bjørnene, sier laboratorieleder Ida Marie Bardalen Fløystad ved Nibio Svanhovd.

    – Totalt har vi påvist 34 forskjellige bjørner i hårfelleprosjekter i Karasjok kommune siden det første prosjektet i 2009, sier Fløystad.

  • 800 kvinner dør daglig under fødsel

    Loga sámegillii.

    800 kvinner dør hver dag i forbindelse med fødsler. Det kommer fram i en ny rapport fra FN. Dødsraten har ikke endret seg siden 2016.

    Urfolk og andre minoritetskvinner som bor i land med dårlige helsetjenester, har seks ganger større risiko for å dø i forbindelse med svangerskap eller fødsel.